RUOA203 Språkets struktur och funktion II (4 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
ruotsi

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija:
• on perehtynyt suomen ja ruotsin keskeisimpiin morfologisiin, syntaktisiin ja semanttisiin eroihin,
• osaa selittää suomen ja ruotsin kieliopin ilmiöitä ruotsiksi,
• pystyy ratkaisemaan ja keskustelemaan perustellusti siitä, onko joku rakenne kieliopillinen vai epäkieliopillinen sekä
• tunnistaa eri kielenkäyttötilanteiden vaatimukset kielen rakenteille ja oikeakielisyydelle.

Suoritustavat

Kontaktiopetus ja opetukseen liittyvä tentti tai oppimistehtävät TAI pelkkä kirjatentti.

Sisältö

Kurssilla perehdytään ruotsin kielen rakenteisiin ja rakenteiden käyttöön erityisesti kirjallisessa, jossain määrin myös suullisessa kommunikaatiossa.
Rakenteiden käytön hyvä tuntemus ja hallinta on edellytys niin kielen opettamisessa kuin työelämän vuorovaikutustaitojen omaksumisessakin.

Lisätiedot

Suositus ajoituksesta: 2. vuosi.

Oppimateriaalit

Kurssin Optima-sivun materiaali ja/tai opetuksen yhteydessä jaettu materiaali + kurssikirjallisuus (ks. alla).
Jos opiskelija suorittaa kurssin pelkkänä kirjatenttinä, vain kurssikirjallisuus (ks. alla).

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
978-91-1-304-370-8 Språkrådet, Språkriktighetsboken. 2005 (1. painos).
978-91-47-05232-5 Bolander, M. ,Funktionell svensk grammatik. 2005 (2. painos).
978-91-1-302950-4 Svenska Akademiens språklära. 2003 (1. painos).

Arviointiperusteet

Kontaktiopetukseen perustuva kirjallinen tenttisuoritus, joka arvostellaan asteikolla 0-5 tai opetukseen liittyvät oppimistehtävät, jotka arvostellaan 0-5.
Kurssin voi suorittaa myös pelkkänä kirjatenttina, joka arvostellaan asteikolla 0-5.

Arvosanakohtaiset arviointiperusteet

Arvosanakohtaiset kriteerit esitellään opetuksen ja/tai tentin yhteydessä.

Esitietovaatimukset

RUOP203-204 Språkets struktur och funktion IA ja IB.