KLSS162 Sanakirjan laatiminen, käyttö ja tutkimus (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi
Vastuuhenkilö(t)
Bertold Fuchs, Mikko Kuronen, Jarmo Jantunen

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
o tuntee sanakirjan eri osien määritelmät, sanakirjatyypit ja sanakirjan käyttötilanteet
o tuntee sanakirjan laatimisen, sen historian ja nykypäivän sanakirjatyön periaatteet
o tietää, miten sanakirjoja voidaan hyödyntää kielen oppimisessa ja opettamisessa sekä muissa kieliasiantuntijan tehtävissä
o osaa verrata eri sanakirjoja ja arvioida niiden soveltuvuutta eri käyttötarkoituksiin ja -tilanteisiin.

Suoritustavat

Kontaktiopetus ja ohjattu pienryhmätyöskentely. Kirjallinen työ.

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään sanakirjatutkimukseen, sanakirjan rakenteeseen ja sanakirjan laatimiseen, sanakirjan käyttöön ja sanakirjan rooliin vieraan kielen oppimisessa. Samalla kehittyvät tiedonhankinnan taidot, analyysitaidot ja itsenäisen työskentelyn taidot.

Lisätiedot

Vaihtoehtoinen opiskelutapa saksan kielen ja kulttuurin pää- ja sivuaineopiskelijoille: Itsenäinen työskentely. Laaja kotitehtävä, tarkemmat ohjeet löytyvät Optimasta tentaattorille ilmoittautumisen jälkeen

Oppimateriaalit

Kirjallisuus: Tyysteri, Laura, Lehtosalo, Kaisa (toim.) HYVÄ SANAKIRJA – TIETEELLISIÄ, KÄYTÄNNÖLLISIÄ JA EETTISIÄ NÄKÖKULMIA LEKSIKOGRAFIAAN. Turun yliopiston suomen kielen ja suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen oppiaineen julkaisuja 3. Kirjaa voi lukea osoitteessa https://www.doria.fi/handle/10024/103550.
Kirjallisuus vaihtoehtoiselle opiskelutavalle: Sovitaan tentaattorin kanssa, esim. BARZ, I. & SCHRÖDER, M.( 1996): Lernerwörterbuch in der Diskussion tai KORHONEN, J. (2001): Von der mono- zur bilingualen Lexikografie für das Deutsche tai ENGELBERG, S. & LEMNITZER, L. ( 2009, 4. Auflage): Lexikographie und Wörterbuchbenutzung.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen luennoilla, lopputyö.