MKAS032 Musiikkikasvatuksen filosofia (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä filosofiset peruskäsitteet ja soveltaa niitä musiikkikasvatukseen liittyviin kysymyksiin
- osaa nimetä musiikkikasvatuksen filosofiset pääsuuntaukset ja kykenee kriittisesti arvioimaan niiden merkitystä erityisesti musiikkikasvatuksen pedagogisten ratkaisujen kannalta
- osaa perustella musiikkikasvatuksen asemaa osana koululaitosta ja laajemmin suomalaista yhteiskuntaa
- osaa hyödyntää musiikkikasvatuksen filosofista kirjallisuutta osana opettajan työtä.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, ryhmätyöt, essee. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Yleisen filosofian, musiikkifilosofian ja musiikkikasvatuksen filosofian peruskäsitteet. Musiikkikasvatuksen filosofian historiallinen tausta. Filosofisten käsitteiden soveltaminen opettajan työhön ja käytännön pedagogiikkaan.
Lisätiedot
Ajoitus: ensimmäinen tai toinen opintovuosi.
Oppimateriaalit
Luentomonisteet ja mainittu kirjallisuus.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
0-13-663881-3 | Reimer, B. (1989). Philosophy of Music Education. |
0-19-509171-X | Elliot, D. (1995). Music matters: a new philosophy of music education. |
951-98479-2-8 | Eerola, T., Louhivuori, J. & Moisala, P. (2006). Johdatus musiikintutkimukseen. |
978-952-67284-0-7 | Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (2009). Musiikkikasvatus. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen ja ryhmätyönä työstettävien esseiden tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointiperusteet
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.