MUPP1011 Tieteellisen tutkimuksen perusteet (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• määritellä tieteellisen tutkimuksen peruskäsitteistöä
• nimetä musiikintutkimuksen keskeisiä tutkimustraditioita
• etsiä valitsemastaan aiheesta keskeistä lähdeaineistoa
• analysoida tieteellisen tutkimuksen kriteerein tutkimuksia aiheestaan
• esitellä tutkielmansa sisältöä ja rakennetta suullisesti ja kirjallisesti.
Suoritustavat
Kontaktiopetus, harjoitustehtävät. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Opintojaksossa tutustutaan tieteellisen toiminnan perusteisiin, tieteellisen tiedon kriteereihin ja erilaisiin tutkimuksen tekemisen näkökulmiin, sekä harjoitellaan tieteellistä viestintää sekä suullisesti että kirjallisesti.
Lisätiedot
Ajoitus: Ensimmäinen opintovuosi. Opintojakso suoritetaan yhtä aikaa musiikkitieteen tutkimusviestintäseminaarin (XKVH006) kanssa, joka järjestetään yhteistyössä Kielikeskuksen kanssa.
Oppimateriaalit
(valikoiden esimerkiksi seuraavista):
• Valli, R., & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (4. uud. ja täyd. p.). Jyväskylä: PS-kustannus.
• Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (2009). Tutki ja kirjoita.
• Kakkuri-Knuuttila (1998). Argumentti ja kritiikki: lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
978-952-451-648-864-3 978-952-451-648-8 | Valli, R., & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle (4. uud. ja täyd. p.). Jyväskylä: PS-kustannus. |
978-951-31-4836-2 | Hirsjärvi, S., Remes, P., & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita (15. uud. p.). Helsinki: Tammi. |
951-662-738-2 | Kakkuri-Knuuttila, M. 1998. Argumentti ja kritiikki: Lukemisen, keskustelun ja vakuuttamisen taidot. Helsinki: Gaudeamus. Myös elektroninen aineisto ISBN 9789524958882 |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (vähintään 80%), annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointiperusteet
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.