MUSS1055 Kehollisuus musiikissa (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa selittää kehollisen tutkimussuuntauksen tieteenfilosofiset päälinjat
• ymmärtää tutkimussuuntauksen teoreettisia lähtökohtia, käsitteitä, metodeita ja tutkimuksellisia päämääriä
• osaa arvioida kriittisesti suuntaukseen liittyvää tutkimuskirjallisuutta
• osaa soveltaa suuntauksen teoreettisia lähtökohtia ja menetelmiä omien tutkimusaiheiden muodostamisessa

Suoritustavat

Kontaktiopetus, harjoitustehtävät, luentotentti, essee, kirjatentti. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

Kurssilla perehdytään tutkimussuuntaukseen, joka tarkastelee musiikkia ja sen kokemista liikkuvan ja aistivan kehomme lähtökohdista.

Lisätiedot

Ajoitus: ensimmäinen tai toinen opintovuosi.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan luentokurssilla tai sovitaan erikseen vastuuhenkilön kanssa (valikoiden esimerkiksi seuraavista):
• Johnson (2007). The meaning of the body
• Stern (2010). Forms of vitality: Exploring dynamic experience in psychology, the arts, psychotherapy, and development
• Leman (2008). Embodied music cognition and mediation technology
• Godøy & Leman, toim. (2010). Musical gesture: Sound, movement and meaning
• Lisäksi muu luennoilla ilmoitettava materiaali

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
9780226401935 9780226401928 0226401928 Johnson, M. (2007). The meaning of the body: Aesthetics of human understanding. Elektroninen aineisto.
978-0-19-958606-6 Stern, D. N. (2010). Forms of vitality: Exploring dynamic experience in psychology, the arts, psychotherapy, and development.
Painettu: 9780262122931 0262122936 ISBN: 9780262256551 026225655X Leman, M. (2008). Embodied music cognition and mediation technology. Elektroninen aineisto.
978-0-415-99886-4 0-415-99886-7 978-0-415-99887-1 0-415-99887-5 Godøy, R. I., & Leman, M. (2010). Musical gestures: Sound, movement, and meaning.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (vähintään 80%), opetusohjelmassa suoritustavaksi määritettyjen tehtävien tekeminen hyväksytysti; vaihtoehtoisesti kirjatentin tai esseen suorittaminen hyväksytysti. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Arvosanakohtaiset arviointiperusteet

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa ja itsenäisen suoritustavan ohjeissa.