TIES471 Reaaliaikainen renderöinti (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi
Vastuuhenkilö(t)

Osaamistavoitteet

Kurssin jälkeen opiskelija ymmärtää nykyisissä peleissä ja sovelluksissa käytettävien renderöintimenetelmien toiminnan myös laitteistoarkkitehtuurin näkökulmasta. Kurssin jälkeen opiskelijalla on valmiudet renderöintimenetelmien soveltamiseen eri sovelluksissa. Opiskelija saa käsityksen aiheeseen liittyvästä tämän hetken tutkimuksesta.

Suoritustavat

Harjoitustyö ja Tentti.

Sisältö

Johdatus reaaliaikaiseen renderöintiin. Kurssi sopii valinnaiseksi syventäväksi opintojaksoksi ohjelmisto- ja tietoliikennetekniikan (Pelit ja pelillistäminen) ja sovelletun matematiikan maisterikoulutusohjelmaan. Kertausta: grafiikkaliukuhihna, transformaatiot, materiaalit, teksturointi. Modernin näytönohjaimen arkkitehtuuri, GPU liukuhihna ja varjostimet, kehittyneet varjostintekniikat, valaistus, kuvaperustaiset tekniikat, polygonitekniikat, kaarevat pinnat, näkymänhallinta, liukuhihnan optimointi, renderöinti VR-laseissa

Oppimateriaalit

Real-time rendering (3rd edition), Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, Nafy Hoffman.

Arviointiperusteet

Läsnäolo luennoilla ja ohjauksissa >= 70%
Harjoitustyön tekeminen ryhmässä
Vapaaehtoiset harjoitustehtävät, joista saa hyvitystä tenttiin.
Tentti

Arvosanakohtaiset arviointiperusteet

Tentti
Pisteet 23-24 Arvosana 5
Pisteet 20-22 Arvosana 4
Pisteet 17-19 Arvosana 3
Pisteet 14-16 Arvosana 2
Pisteet 12-13 Arvosana 1
Pisteet < 12 Arvosana 0

Esitietovaatimukset

Ohjelmointi 2, Algoritmit 1 , 2, C++ ohjelmointitaito, Vektori- ja matriisilaskenta (esim. MATP152 tai MATP121), Trigonometria