TERS1001 Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisohjelmien suunnittelu ja arviointi (7 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa hyödyntää ja soveltaa terveyden edistämisen ja terveyskasvatuksen teoreettista tietoa ja näyttöön perustuvaa tutkimustietoa terveyttä edistävän ohjelman suunnittelussa ja arvioinnissa
Suoritustavat
Luennot 8 tuntia
Seminaarit 12 tuntia
Ryhmätyöskentely
Kirjallisen tehtävän tekeminen teoriakirjallisuuteen ja sovittaviin tutkimusartikkeleihin perustuen
Sisältö
Vaikuttavan terveysohjelman suunnittelu ja arviointi
Lisätiedot
Kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Bartholomew Eldredge, L.K., Markham, C.M.,Ruiter, R.A.C., Fernández, M.E., Kok. G. & Parcel, G.S. 2016. Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. 4. korjattu painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2011 tai 2006 käyvät). John Wiley & Sons. (704 s.) ISBN-13: 978-1119035497, ISBN-10: 111903549X
Glanz, K., Rimer, B.K. & Viswanath, K. 2015. Health behavior: Theory, research and practice. 5. painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2008, 2002 tai 1997 käyvät). San Francisco, CA: Jossey-Bass. (512 s.)
Markiewics, A. & Patrick, I. 2016. Developing monitoring and evaluation frameworks. SAGE Publications. (312 s.)
Lisäksi muuta soveltuvaa tutkimuskirjallisuutta
Arviointiperusteet
Kirjallinen tehtävä (100 %)
Esitietovaatimukset
TERS006 Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisen muutosteoriat ja sovellusmallit