TERS006 Terveyskasvatuksen ja terveyden edistämisen muutosteoriat ja sovellusmallit (6 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa nimetä ja kuvata terveyskäyttäytymisen muutosta selittäviä teorioita ja malleja
• osaa soveltaa valitsemiaan malleja ja teorioita terveyden edistämisen käytännön esimerkeissä
• osaa kriittisesti arvioida mallien ja teorioiden sovellusmahdollisuuksia erilaisissa interventioissa

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen seminaareihin (20 tuntia)
Itsenäinen opiskelu

Sisältö

Mallin ja teorian käsitteet ja niiden merkitykset käytännön työlle
Mallien ja teorioiden historiaa
Yksilö-, ryhmä- ja yhteisötason mallit
Interventiomallit

Lisätiedot

Syyslukukausi

Oppimateriaalit

Michie, S., West, R., Campbell, R., Brow, J. & Gainforth, H. 2014. ABC of Behavior Change Theories. An Essential Resource for Researchers, Policy Makers and Practitioners. Silverback Publising. (494 s.)
Bartholomew Eldredge, L.K., Markham, C.M.,Ruiter, R.A.C., Fernández, M.E., Kok. G. & Parcel, G.S. 2016. Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach. 4. korjattu painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2011 tai 2006 käyvät). John Wiley & Sons. (704 s.) ISBN-13: 978-1119035497
ISBN-10: 111903549X
Nutbeam, D., Harris, E. & Wise, M. 2010. Theory in a nutshell. A practical guide to health promotion theories. 3. painos (myös aikaisemmat painokset käyvät). Sydney: McGraw-Hill. (81 s.)
Teorioita ja malleja käsittelevät Internet -sivut

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
Glanz, K., Rimer, B.K. & Viswanath, K. 2015. Health behavior: Theory, research and practice. 5. painos (myös aikaisemmat painokset v:lta 2008, 2002 tai 1997 käyvät). San Francisco, CA: Jossey-Bass. (512 s.)

Arviointiperusteet

Kirjallinen tehtävä 100 %

Esitietovaatimukset

KTEA010 Suunnittelu ja arviointi terveystieteissä