Oppimisympäristöt ja oppimistulosten arviointi

Oppimisympäristöt ja oppimistulosten arviointi -tutkimusalueella tarkastellaan oppimisen, opetuksen, oppimisympäristöjen ja oppimistulosten arvioinnin kysymyksiä monitieteisestä ja -menetelmällisestä näkökulmasta.

Monitieteinen näkökulma oppimisympäristöjen ja oppimistulosten arviointiin

Oppimista tarkastellaan yksilön, ryhmän ja yhteisöjen tasolla sekä niiden välisenä vuorovaikutuksena

Kansainväliset vertailevat oppimistulosten ja koulutuksen arviointitutkimukset tuottavat luotettavaa tietoa siitä, miten koulutukselle asetetut tavoitteet (mm. perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet) on saavutettu. Tutkimuksissa mielenkiinnon kohteina ovat eri maiden koulujärjestelmien tulokset, lasten, nuorten ja aikuisten osaaminen sekä opetukseen, opiskeluun, kotiin ja kouluympäristöön liittyvät tekijät. Lisäksi niiden kautta saadaan tietoa koulutuksen tasa-arvon toteutumisesta ja siitä, millaisia muutoksia osaamisessa tapahtuu (luotettavat trendit) sekä tuloksiin vaikuttavista tekijöistä

Oppimista tarkastellaan yksilön, ryhmän ja yhteisöjen tasolla sekä niiden välisenä vuorovaikutuksena, lisäten ymmärrystä erityisesti oppimisprosessien yksilöllisestä ja sosiaalisesta vaihtelusta. Tutkimus tuottaa uutta tietoa siitä, miten teknologiaa käytetään pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla opetuksessa ja oppimisen tukena. Esimerkkejä tutkimusteemoista ovat teknologiatuettu yhteisöllinen oppiminen ja ongelmanratkaisu sekä tekoälyä ja oppimisanalytiikkaa hyödyntävät adaptiiviset ratkaisut tulevaisuuden kouluun. 

Tutkimusalueella tarkastellaan myös oppimisprosessien ja -tulosten välisiä yhteyksiä erityisesti teknologiatuetuissa ja fyysisissä oppimisympäristöissä.

Yhteyshenkilöt

Jäsenet

Tutkimushankkeita