
Oppimisympäristöt ja oppimistulosten arviointi
Kansainväliset vertailevat oppimistulosten ja koulutuksen arviointitutkimukset tuottavat luotettavaa tietoa siitä, miten koulutukselle asetetut tavoitteet (mm. perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet) on saavutettu. Tutkimuksissa mielenkiinnon kohteina ovat eri maiden koulujärjestelmien tulokset, lasten, nuorten ja aikuisten osaaminen sekä opetukseen, opiskeluun, kotiin ja kouluympäristöön liittyvät tekijät. Lisäksi niiden kautta saadaan tietoa koulutuksen tasa-arvon toteutumisesta ja siitä, millaisia muutoksia osaamisessa tapahtuu (luotettavat trendit) sekä tuloksiin vaikuttavista tekijöistä.
Oppimista tarkastellaan yksilön, ryhmän ja yhteisöjen tasolla sekä niiden välisenä vuorovaikutuksena, lisäten ymmärrystä erityisesti oppimisprosessien yksilöllisestä ja sosiaalisesta vaihtelusta. Tutkimus tuottaa uutta tietoa siitä, miten teknologiaa käytetään pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla opetuksessa ja oppimisen tukena. Esimerkkejä tutkimusteemoista ovat teknologiatuettu yhteisöllinen oppiminen ja ongelmanratkaisu sekä tekoälyä ja oppimisanalytiikkaa hyödyntävät adaptiiviset ratkaisut tulevaisuuden kouluun.
