Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen kandidaattiohjelma
Kuvaus
Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen kandidaattiohjelmassa (180 op) opiskelija perehtyy oppiaineisiin tieteenalana ja toimintana ja saa valmiuksia kasvatusalojen asiantuntijan työhön sekä tieteelliseen ajatteluun ja työskentelyyn. Kandidaattiohjelmaan sisältyy kasvatustieteen perusopinnot (25 op), kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen aineopinnot (40 op), muut yhteiset opinnot (23 op) sekä vapaasti valittavat opinnot (92 op).
Tiedekunnan yhteisten perusopintojen kursseilla käsitellään viittä ilmiötä, joita ovat oppiminen ja ohjaus, kasvatus, yhteiskunta ja muutos, osaaminen ja asiantuntijuus, tieteellinen ajattelu ja tieto sekä vuorovaikutus ja yhteistyö.
Aineopintojen sisältöopinnoissa keskitytään seuraaviin teemoihin: kasvatus- ja tieteenfilosofia, kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallinen muutos, kehitys, oppiminen ja oppimisen ohjaaminen sekä toimijuus ja identiteetti erilaisilla elämänkentillä.
Osaamistavoitteet
Kandidaattiohjelman suoritettuaan opiskelija
• tuntee kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen peruskäsitteet ja keskeiset teoriat.
• on perehtynyt näiden pääalueisiin kuten filosofis-historiallisiin perusteisiin, kasvatuspsykologiaan, kasvatussosiologiaan sekä oppimisen ja kehityksen ydinsisältöihin.
• ymmärtää keskeisiä yhteiskunnallisia kysymyksiä kasvatuksen alueella
• tuntee tieteellisen päättelyn, argumentoinnin ja kasvatustieteellisen tutkimuksen toteuttamisen perusteet.
• osaa hankkia, käsitellä ja tulkita kasvatustieteellistä tietoa kasvatusalan asiantuntijatehtävissä ja kykenee lähdekritiikkiin.
• osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida pienimuotoisen tieteellisen tutkielman.
• osaa toimia kasvatusalan työyhteisössä ja sen ammatillisessa vuorovaikutuksessa sekä organisoida ryhmätyöskentelyä ja toimia ryhmässä
Tutkintorakenne
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Kasvatustieteen perusopinnot suoritettuaan opiskelija
-hahmottaa pedagogisia ilmiöitä erilaisista teoreettisista ja käytännöllisistä näkökulmista
-tunnistaa kokemuksiaan, käsityksiään, tunteitaan ja toimintatapojaan vuorovaikutuksessa
-osaa tarkastella asiantuntijuuden rakentumista kasvatusalalla
-osaa jäsentää kasvatusalan ilmiöitä tieteellisesti - Sisältö
- Oppiminen ja ohjaus
Kasvatus, yhteiskunta ja muutos
Osaaminen ja asiantuntijuus
Tieteellinen ajattelu ja tieto
Vuorovaikutus ja yhteistyö - KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
- KTKP020 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos (5 op)
- KTKP040 Tieteellinen tieto ja ajattelu (5 op)
- KTKP050 Vuorovaikutus ja yhteistyö (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan yksi
- KTKP030 Osaaminen ja asiantuntijuus (5 op)
- KTKP3009 Osaaminen ja asiantuntijuus: orientoiva ja opetusharjoittelu (AIKO) (5 op)
- KTKP3019 Osaaminen ja asiantuntijuus: opetusharjoittelu 1 (5 op)
- KTKP3029 Osaaminen ja asiantuntijuus: orientoiva harjoittelu (EP) (5 op)
Kasvatustieteen perusopinnot (25 op)
Valinnainen opintojakso, valitaan tutkinto-ohjelman mukaan (5 op)
KTKP030: Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen tai Varhaiskasvatustieteen kandidaattiohjelmassa opiskelevat, vapaasti valittavana kokonaisuutena opiskelevat
KTKP3009: Aineenopettajaksi opiskelevat
KTKP3019: Luokanopettajan kandidaattiohjelmassa opiskelevat
KTKP3029: Erityispedagogiikan kandidaattiohjelmassa opiskelevat
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan yksi
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Aineopinnot suoritettuaan kasvatustieteen opiskelija:
- on perehtynyt kasvatustieteen teoreettisiin näkökulmiin, joiden avulla tarkastellaan laaja-alaisesti kasvatustieteen tutkimuskohteita ja kasvatustieteellisiä ilmiöitä
- on perehtynyt lapsen ja nuoren kehitykseen, oppimiseen ja identiteetin rakentamiseen sekä niiden tukemiseen liittyviin sisältöihin ja käytäntöihin niin yksilöllisellä, yhteisöllisellä kuin yhteiskunnallisellakin tasolla
- on rakentanut monipuolisen käsityksen lapsen ja nuoren elämänalueista kuten perheestä ja koulusta.
- on perehtynyt kasvatustieteelliseen tutkimuskenttään ja omaa valmiudet tutkimuksen toteuttamiseen sekä tieteelliseen viestintään
- on rakentanut perustan omalle akateemisen ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittymiselle, niin tieteellisen ajattelun ja uuden tiedon tuottamisen, jatkuvan oppimisen valmiuksien kuin työelämän tehtävärooleihin orientoitumisen osalta - Sisältö
- tieteenfilosofia, tutkimuksen tekemisen perusteet, lapsen ja nuoren/aikuisen kehitys, oppiminen ja identiteetin rakentaminen sekä niiden tukeminen, oppimiskäsitykset- ja teoriat, lapsen ja nuoren/aikuisen eri elämänkentät, esimerkiksi perhe, työ, koulu
- Esitietovaatimukset
- Perusopinnot
- KAIA1022 Kasvatus- ja tieteenfilosofia (5 op)
- KAIA032 Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallinen muutos (5 op)
- KAIA042 Kehitys, oppiminen ja oppimisen ohjaaminen (5 op)
- KAIA052 Toimijuus ja identiteetti erilaisilla elämänkentillä (5 op)
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Aineopinnot suoritettuaan aikuiskasvatustieteen opiskelija:
- on perehtynyt aikuiskasvatustieteen teoreettisiin näkökulmiin, joiden avulla tarkastellaan laaja-alaisesti aikuiskasvatustieteen tutkimuskohteita ja aikuiskasvatustieteellisiä ilmiöitä
on perehtynyt aikuisten kehitykseen, oppimiseen ja identiteetin rakentamiseen sekä niiden tukemiseen liittyviin sisältöihin ja käytäntöihin niin yksilöllisellä, yhteisöllisellä kuin yhteiskunnallisellakin tasolla
- on rakentanut monipuolisen käsityksen aikuisten elämänalueista kuten koulutuksesta, työstä, perheestä ja yhteiskunnallisilla foorumeilla tapahtuvasta toiminnasta
- on perehtynyt aikuiskasvatustieteelliseen tutkimuskenttään ja omaa valmiudet tutkimuksen toteuttamiseen sekä tieteelliseen viestintään
- on rakentanut perustan omalle akateemisen ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittymiselle, niin tieteellisen ajattelun ja uuden tiedon tuottamisen, jatkuvan oppimisen valmiuksien kuin työelämän tehtävärooleihin orientoitumisen osalta - Sisältö
- tieteenfilosofia, tutkimuksen tekemisen perusteet, lapsen ja nuoren/aikuisen kehitys, oppiminen ja identiteetin rakentaminen sekä niiden tukeminen, oppimiskäsitykset- ja teoriat, lapsen ja nuoren/aikuisen eri elämänkentät, esimerkiksi perhe, työ, koulu
- Esitietovaatimukset
- Perusopinnot
- KAIA1022 Kasvatus- ja tieteenfilosofia (5 op)
- KAIA032 Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallinen muutos (5 op)
- KAIA042 Kehitys, oppiminen ja oppimisen ohjaaminen (5 op)
- KAIA052 Toimijuus ja identiteetti erilaisilla elämänkentillä (5 op)
Kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen aineopinnot (40 op)
Valitaan joko kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen opintosuunnan aineopinnot (40 op). Eriytyminen oppiaineisiin tapahtuu sisältöopintojen kirjavalinnoissa ja kandidaatintutkielman aiheen valinnassa.
Opintosuuntaa voi vaihtaa syventävissä opinnoissa.
Kasvatustieteen aineopinnot (40 op)
Aikuiskasvatustieteen aineopinnot (40 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan 2 kappaletta
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan erillisten kriteerien mukaan
- KTKO101 Johdatus yliopisto-opiskeluun ja HOPS (3 op)
- KTKO103 Johdatus kasvatustieteisiin (2 op)
- KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka (3 op)
- KTKO105 Johdatus tilastolliseen tutkimukseen (2 op)
- KAIO003 Työ elämään I (3 op)
- HYVY001 Akateeminen opiskelukyky - muutakin kuin pisteitä (2 op)
Muut yhteiset opinnot (21 - 24 op)
Viestintä- ja kieliopinnoista valitaan joko uusimuotoiset tai nykymuotoiset opinnot.
Yleisopinnot (13 op)
Opintojakso HYVY001 on vaihtoehtoinen kurssille KTKO103.
Opintojakso HYVY001 on vaihtoehtoinen kurssille KTKO105, mikäli opiskelijalla on aiemmin suoritetut kasvatustieteen tai aikuiskasvatustieteen aineopinnot.
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 92 opintopistettä
Vapaasti valittavat opinnot (vähintään 92 op)
Vapaasti valittavien opintojen valinnasta keskustellaan opettajatutorin kanssa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa laadittaessa ja päivitettäessä.
Vapaasti valittavia opintoja 92 op JY:n tai muiden yliopistojen tiedekuntien vahvistamista opinnoista seuraavasti:
- opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan kaksi vähintään 25 op:n laajuista opintokokonaisuutta, loput opinnot voivat olla joko opintokokonaisuuksia tai yksittäisiä opintojaksoja (myös kieli- ja viestintäopintoja) joko kotimaassa tai ulkomailla
- varsinkin aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin hakeville suositellaan yhden sellaisen oppiaineen perus- ja aineopintoja (60 op), jotka lisäävät pätevyyden laaja-alaisuutta ja työllistymismahdollisuuksia.
Tutkintoon soveltuvia yliopistotasoisia opintoja ovat myös mm. täydennyskoulutuskeskuksen, virtuaaliyliopiston, avoimen yliopiston tai kesäyliopiston järjestämät opinnot edellyttäen, että ne ovat jonkin tiedekunnan vahvistamia. Opinnot voivat olla perus- tai aineopintoja sekä yksittäisiä opintojaksoja.
Kasvatustieteiden tiedekunnasta vapaasti valittaviksi aineopinnoiksi soveltuvat ainoastaan erityispedagogiikan ja draamakasvatuksen perus- ja aineopinnot (60 op) sekä ammatillisia valmiuksia antavat opinnot kuten erityisopettajan opinnot (erityisopetuksen tehtäviin ammatillisia valmiuksia antavat opinnot, 60 op), opinto-ohjaajan opinnot (OPO, 60 op), esi- ja alkuopetuksen opinnot (60 op) tai perusopetuksessa opetettavien aineiden opinnot (POM, 60 op).
HUOM! Erityyppiset muut pedagogiset opinnot eivät sovellu kandidaatin tutkinnon vapaasti valittaviksi aineopinnoiksi. Näitä opintoja ovat mm. opettajan pedagogiset opinnot ja aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot (APO), koska näissä opinnoissa pääaineena on kasvatustiede.