Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajan kandidaattiohjelma
Kuvaus
Opetussuunnitelma on opettajille ja opiskelijoille tarkoitettu ohjeisto siitä, mitä ja miten opiskellaan. Opetussuunnitelmassa kuvataan oppiaineen opintojen kokonaisrakenne ja etenemisjärjestys, opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteet, opiskelutavat ja opintojaksojen arviointi. Tarkemmat tiedot kunkin lukuvuoden kontaktiopetuksesta löytyvät Korpin kurssi- ja opintotietojärjestelmästä.
Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan opinnoissa tarkastellaan kriittisesti kieltä, kielenkäyttöä ja kirjallisuutta osana yhteisön toimintaa ja opitaan yhteistyötä sekä vuorovaikutusta osana opettajan työtä. Opinnot kehittävät monipuolisesti erilaisia opettajan työssä tarvittavia valmiuksia. Keskeisiä ovat vankat tiedot kirjallisuudesta sekä kielen merkityksistä, rakenteista ja käytöstä erilaisissa teksteissä sekä vuorovaikutustilanteissa. Sekä suomen kielen että kieliaineiden yhteisissä opinnoissa kieli nähdään sosiaalisena toimintana osana jokapäiväistä elämää; kursseilla tarkastellaan muun muassa kielen rakenteita ja merkityksiä, monikielisyyttä, kieli-identiteettejä ja kieli-ideologioita sekä opitaan analysoimaan kriittisesti erilaisia kieliaineistoja. Kirjallisuuden opinnoissa tutustutaan opettajan työssä tärkeisiin kirjallisuushistoriallisiin päälinjoihin ja klassikkokirjallisuuteen, minkä lisäksi erikoistutaan erityisesti nykykirjallisuuteen ja -kulttuuriin. Kirjallisuusanalyysin lisäksi opinnoissa harjaannutaan monenlaisten muiden tekstien kriittiseen analyysiin ja tulkintaan. Opintojen aikana karttuvat myös pedagoginen osaaminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä projekti- ja yhteistyötaidot. Opintojen perustana ovat tutkimuspohjaisen työskentelyn valmiudet: itsenäinen ja tavoitteellinen tiedonhankinta, tiedon kriittinen käsittely sekä uuden tiedon tuottaminen ja sen soveltaminen opetukseen.
Opinnot kehittävät monipuolisesti erilaisia asiantuntijatehtävissä tarvittavia valmiuksia. Niissä perehdytään sellaiseen teoreettiseen tietoon ja suomen kielen tuntemukseen, jonka avulla opiskelijat pystyvät opettamaan suomea äidinkielenä ja toisena kielenä, toimimaan kielen ja viestinnän asiantuntijoina sekä tekemään tutkimustyötä. Keskeisiä opiskelun aikana kehittyviä taitoja ovat myös monet työelämässä tarvittavat käytännön taidot: kirjoittamisen, lukemisen ja vuorovaikutuksen taidot, tiimityöskentelyn ja projektien hallinnan taidot, tiedon hallinnan, soveltamisen ja uuden tiedon tuottamisen taidot sekä kyky analyyttiseen ja kriittiseen ajatteluun.
Opintojaksot järjestetään kontaktiopetuksena, itsenäisenä työskentelynä tai kirjatenttinä. Kontaktiopetuksen työtavat vaihtelevat: on luentoja, ryhmä- tai parityöskentelyä, verkko-opiskelua ja oppimistehtäviä. Itsenäinen opiskelu tarkoittaa annetun tehtävän suorittamista ilman kontaktiopetusta. Kirjatentit suoritetaan tiedekunnan yleisenä tenttipäivänä, e-tenttinä tai etätenttinä. Arviointi perustuu osaamistavoitteisiin, joissa on kuvattu arvosanan 3 (hyvä) mukainen osaaminen. Joissakin tapauksissa opetus- ja suorituskieli voi olla muukin kuin suomi.
Osaamistavoitteet
1. Yleiset tieteelliset valmiudet
Lähestyy tietoa kriittisesti ja tutkimusperustaisesti.
Tuntee tieteenalansa keskeiset käsitteet, tutkimusmenetelmät ja periaatteet
Tuntee kielentutkimuksen suuntauksia
Osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida pienimuotoisen tieteellisen tutkimuksen
Osaa ohjatusti asettaa tutkimuskysymyksiä ja valita niiden tarkasteluun soveltuvat lähestymistavat ja menetelmät
On tietoinen tutkimuksen eettisistä periaatteista
Tuntee tieteellisen viestinnän keskeiset käytänteet
2. Ammatilliset taidot
Ymmärtää kieliasiantuntijan roolin moniammatillisessa yhteistyössä
Osaa analysoida kielen käyttöä, vaihtelua ja muutosta
Osaa kehittää asiantuntijuuttaan
3. Yleiset työskentelytaidot
Hallitsee keskeiset tieteellisen tiedonhankinnan menetelmät
Osaa arvioida tietoa kriittisesti
Hallitsee keskeiset työelämässä tarvittavat viestintä- ja vuorovaikutustaidot
Hallitsee keskeiset työelämässä tarvittavat tieto- ja viestintätekniikan taidot
Osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä ja on tutustunut projektityöskentelyyn
Osaa toimia monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä
4. Asenteelliset valmiudet:
Ymmärtää teoreettisen ja kulttuurisen tiedon merkityksen opettajan työssä ja muissa kieliasiantuntijan tehtävissä
Arvostaa omaa alaansa ja osaamistaan
Ymmärtää elinikäisen oppimisen tarpeen asiantuntijuuden kehittymisessä
5. Työllistymisosaaminen
Osaa suunnitella opintojaan ja jäsentää oppimistaan suhteessa työllistymistavoitteisiinsa
Osaa jäsentää tutkintonsa työelämätaitoja monipuolisesti kartuttavana mielekkäänä kokonaisuutena
Osaa havainnoida oman osaamisensa kehittymistä, osaa dokumentoida ja kuvata sitä jäsennellysti
Tunnistaa oman osaamisensa vahvuudet ja kehittämiskohteet
Tietää oman alansa työllistymismahdollisuuksista ja tuntee keinoja kartuttaa työelämätuntemustaan ja työnhakuosaamistaan
Tutkintorakenne
- KLSP004 Johdatus kieleen ja sen tutkimukseen (2 op)
- KOPP1000 Kohti kielenopettajuutta (5 op)
- SKIP203 Äänteistä puheeksi (3 op)
- SKIP205 Merkitysten äärellä (3 op)
- SKIP204 Sanoista lauseiksi (4 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 39 opintopistettä
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 7 opintopistettä
- SKIA303 Tekstintutkimus (5 op)
- SKIA504 Sukukieli (5 op)
- SKIA609 Äidinkielen omaksuminen (2 op)
- SKIA618 Kielen omaksumisesta osaamiseen (3 op)
- KLSS113 Näkökulmia monikielisyyteen (5 op)
- SKIS405 Sanasto ja fraseologia (5 op)
- SKIA402 Nimistö (5 op)
- SKIS410 Korpustutkimus (5 op)
- KOPA1001 Kielenoppimisen uudet työkalut ja ympäristöt (3 op)
Suomen kielen aineopinnot (vähintään 39 op)
Valinnaiset opinnot (vähintään 7 op)
Valitaan vähintään 7 op.
- Kriteerit
- Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat valitsevat jakson KIRP122 Kirjallisuuden analyysi, muut opiskelijat jakson KIRP123 Kirjallisuuden analyysi sivuaineopiskelijoille. Kirjallisuuden tuntemuksesta valitaan joko kotimaisen kirjallisuuden tuntemus tai yleisen kirjallisuuden tuntemus.
- Sisällön valinnaisuuden lisätiedot
- Kirjallisuuden tuntemuksesta valitaan joko KIRP313 Kotimaisen kirjallisuuden tuntemus tai KIRP323 Yleisen kirjallisuuden tuntemus.
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Suoritettuaan perusopinnot opiskelija
hahmottaa taiteen ja kulttuurin historiallisia yhteyksiä
tuntee taiteen ja estetiikan teoreettis-filosofisia suuntauksia
osaa kuvata kirjallisuustieteen moninaisuutta ja tuntee keskeisten kirjallisuudentutkimuksen suuntausten pääpiirteet sekä niiden käsitteistöä
on kehittänyt kriittistä lukutaitoaan
pystyy kirjoittamaan itsenäisesti perustellun teosanalyysin sekä soveltamaan keskeisiä tekstianalyysin käsitteitä
on oppinut yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja muun muassa lukupiireissä ja muissa opintojen sisältöihin liittyvissä keskusteluissa
on saanut valmiuksia antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
hahmottaa kirjallisuuden tyylikaudet, osaa nimetä niiden keskeiset edustajat ja tuntee kirjallisuuden lajien historiaa
pystyy soveltamaan oppimiaan taitoja keskeisten klassikoiden tulkinnassa ja osaa sijoittaa teoksia kirjallisuushistorialliseen kontekstiin. - Sisältö
- Kirjallisuustieteen keskeiset teoriat ja käsitteet sekä erilaiset kirjallisuuskäsitykset. Kaunokirjallisuuden analyysin ja tulkinnan perusteet sekä eri kirjallisuudenlajien ominaispiirteet. Suomen ja muun Euroopan kirjallisuushistoria. Kotimaisen tai yleisen kirjallisuuden klassikkoteokset ja niiden kontekstit.
- KIRP110 Kirjallisuustieteen perusteet (5 op)
- TAIP1105 Länsimaisen kulttuurin teemat ja kuvasto (5 op)
- KIRP130 Kirjallisuushistoria (5 op)
- KIRP122 Kirjallisuuden analyysi (5 op)
Kirjallisuuden perusopinnot (25 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 35 opintopistettä
- Sisällön valinnaisuuden lisätiedot
- Kirjallisuuden tuntemuksesta valitaan kotimainen tai yleinen suuntautumisvaihtoehto. Sekä kertomakirjallisuus että lyriikka ja draama suositellaan tehtäväksi samasta suuntautumisvaihtoehdosta.
Tutkimuksen suunnista valitaan 15 op.
Tutkijan taidot kirjallisuuden opintosuunnan opiskelijoille on vaihtoehtoinen tutkijan taidot suomen kielen opintosuunnan opiskelijoille -jaksojen kanssa. - Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Suoritettuaan aineopinnot opiskelija
on omaksunut kirjallisuustieteen keskeisten suuntausten lukutapoja ja käsitteistöä ja pystyy arvioimaan niiden käyttökelpoisuutta erilaisissa analyysitehtävissä
on kehittänyt edelleen kriittistä lukutaitoaan
pystyy tarkastelemaan kirjallisuuden keskeisiä klassikoita lajien näkökulmasta ja kirjallisuushistoriallisissa konteksteissa
kykenee hakemaan ja arvioimaan tutkimustaan koskevaa tietoa ja hallitsee tiedonhaun perusteet
osaa laatia tutkimussuunnitelman ja tehdä sen pohjalta tieteellisen tutkielman, joka noudattaa tieteellisen kirjoittamisen muodollisia käytäntöjä (pääaineopiskelija harjaantuu tutkimuksentekoprosessissa)
pystyy keskustelemaan monipuolisesti ja argumentoiden sekä omasta että muiden tutkimuksesta
osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta ja hyödyntää sitä työskentelyssään.
Aineopinnot suoritettuaan opiskelija tunnistaa oman asiantuntijuutensa ja osaa soveltaa oppimaansa oman alansa työtehtävissä. Hänellä on työelämässä tarvittavia ongelmanratkaisun, tiedonhaun ja tiedon kriittisen arvioinnin taitoja sekä eettistä harkintakykyä. Opiskelijalla on asiantuntijatehtävissä tarvittavia yhteistyö- ja viestintätaitoja. Hänellä on valmiuksia toimia monikielisissä ja kulttuurisesti moninaisissa ympäristöissä. Hänellä on valmiudet maisteriopintojen suorittamiseen.
Pääaineopiskelijoita kannustetaan hakeutumaan kansainväliseen opiskelijavaihtoon aineopintovaiheessa. - Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 15 opintopistettä
- KIRA1201 Lajiteoria (5 op)
- KIRA242 Kirjallisuuden pedagogiikka (5 op)
- KIRA260 Kertomuksen teoria (5 op)
- TAIA210 Kulttuurintutkimus (5 op)
- TAIA243 Lastenkulttuuri (5 op)
- TAIA601 Laitoksen yhteistä opetusta (5 op)
- TAIA1104 Vertaileva taide- ja kulttuurihistoria (5 op)
- MUTA1101 Soveltava taide (5 op)
Kirjallisuuden aineopinnot (vähintään 35 op)
Tutkimuksen suuntia, valitaan 15 op (vähintään 15 op)
Valitaan vähintään 15 op
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Kasvatustieteen perusopinnot suoritettuaan opiskelija
-hahmottaa pedagogisia ilmiöitä erilaisista teoreettisista ja käytännöllisistä näkökulmista
-tunnistaa kokemuksiaan, käsityksiään, tunteitaan ja toimintatapojaan vuorovaikutuksessa
-osaa tarkastella asiantuntijuuden rakentumista kasvatusalalla
-osaa jäsentää kasvatusalan ilmiöitä tieteellisesti - Sisältö
- Oppiminen ja ohjaus
Kasvatus, yhteiskunta ja muutos
Osaaminen ja asiantuntijuus
Tieteellinen ajattelu ja tieto
Vuorovaikutus ja yhteistyö - KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
- KTKP020 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos (5 op)
- KTKP040 Tieteellinen tieto ja ajattelu (5 op)
- KTKP050 Vuorovaikutus ja yhteistyö (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan yksi
- KTKP030 Osaaminen ja asiantuntijuus (5 op)
- KTKP3009 Osaaminen ja asiantuntijuus: orientoiva ja opetusharjoittelu (AIKO) (5 op)
- KTKP3019 Osaaminen ja asiantuntijuus: opetusharjoittelu 1 (5 op)
- KTKP3029 Osaaminen ja asiantuntijuus: orientoiva harjoittelu (EP) (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 11 opintopistettä
- VIEP1011 Viestintä ja vaikuttaminen (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 3 opintopistettä
- XENH002 Academic Reading and Communication Skills (3 op)
- XESX1001 Espanjan tekstitaidot (2 - 3 op)
- XRAX1001 Ranskan tekstitaidot (2 - 3 op)
- XSA0204 Text und Kultur im Kontext (3 op)
- XSA0103 Saksan kielen suullinen taito (3 op)
- XVEX1001 Venäjän tekstitaidot (2 - 3 op)
- XVE0014 Venäjän kielen suullisen kielitaidon intensiivikurssi (3 op)
- XRUH002 Svenska för språkvetare/skriftlig (1 op)
- XRUH902 Svenska för språkvetare/muntlig (2 op)
Muut yhteiset opinnot (38 op)
Kasvatustieteen perusopintojen kokonaisuus voidaan vaihtoehtoisesti sijoittaa osittain tai kokonaan maisterintutkintoon.
Kasvatustieteen perusopinnot (25 op)
Valinnainen opintojakso, valitaan tutkinto-ohjelman mukaan (5 op)
KTKP030: Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen tai Varhaiskasvatustieteen kandidaattiohjelmassa opiskelevat, vapaasti valittavana kokonaisuutena opiskelevat
KTKP3009: Aineenopettajaksi opiskelevat
KTKP3019: Luokanopettajan kandidaattiohjelmassa opiskelevat
KTKP3029: Erityispedagogiikan kandidaattiohjelmassa opiskelevat
Viestintä- ja kieliopinnot (vähintään 11 op)
VIEP1011 Viestintä ja vaikuttaminen -jakso voidaan vaihtoehtoisesti sijoittaa maisterintutkintoon.
Vieras kieli (vähintään 3 op)
Vieras kieli suoritetaan oman alan akateemisen tason kursseilla tai korvaavilla kokeilla. Opintojakson suorittaminen edellyttää hyvää kielitaitoa. Katso lisätietoja kielikeskuksen sivuilta.
Toinen kotimainen kieli (3 op)
"Opiskelijan tulee alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon sisältyvissä opinnoissa tai muulla tavalla osoittaa saavuttaneensa (...) suomen ja ruotsin kielen taidon, joka julkisyhteisön henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan vaaditaan valtion henkilöstöltä kaksikielisessä viranomaisessa ja joka on tarpeen oman alan kannalta." (Asetus yliopistojen tutkinnoista 19.8.2004)
Toisen kotimaisen kielen opintojakson voit suorittaa kurssilla Svenska för litteratur-, konst- och musikvetare, skriftlig, muntlig (3 op). Mikäli kielitaitosi on riittävä, voit myös suorittaa sen korvaavana kokeena.
Ruotsin suullisen ja kirjallisen taidon suoritukset merkitään opintorekisteriin erillisinä arvosanoina (TT/HT). Korppi-järjestelmässä kurssi on tästä syystä jaettu kahdelle kurssinimikkeelle (skriftlig/muntlig), vaikka kurssi suoritetaan yhtenä opintojaksona. Ilmoittautuminen vain kirjalliseen (skriftlig) osioon.