OPEA315 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos 2 (4 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää kouluun vaikuttavia yhteiskunnallisia kehityssuuntia
- ymmärtää kouluyhteisön omaa toimintaansa määrittävänä kulttuurina
- osaa toimia aktiivisesti ja eettisesti muuttuvissa ja monimuotoisissa yhteisöissä
Suoritustavat
Luento, pienryhmäopiskelu ja opintotehtävät
Sisältö
Yhteiskunnallisia näkökulmia suhteessa opettajan työhön ja
kouluyhteisön toimintaan, koulun kehittäminen, kasvattajan etiikan yhteiskunnallinen ulottuvuus.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalista sovitaan opintojaksolla.
Seuraava kirjallisuus soveltuvin osin:
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
ISBN: 951-768-128-3 | Ahonen, S. 2003. Yhteinen koulu – tasa-arvoa vai tasapäi-syyttä? Tampere: Vastapaino. |
ISBN: 9781412916868 | Collinson, V. & Cook, T. F. 2007 Organizational learning. Improving learning, teaching, and leading in school systems. Thousand Oaks: SAGE. |
ISBN: 9789518512496 | Salminen, J. 2012. Koulun pirulliset dilemmat. Helsinki: Teos. |
ISBN: 9789519140315. | bell hooks 2007. Vapauttava kasvatus. Helsinki: Kansanvalistusseura. |
ISBN: 9789524953948 | Alhanen, Kai. 2016. Dialogi demokratiassa. Gaudeamus: Helsinki. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen yhteisiin tapaamsiin ja oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Arvosanakohtaiset arviointiperusteet
Arviointikriteerit esitellään kurssilla.