RUOS2001 Fackspråk och popularisering (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
ruotsi

Osaamistavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija
• osaa määritellä käsitteet ’erikoisalaviestintä’ ja ’popularisointi’
• tunnistaa erikoisalojen tekstilajeille ja popularisoidulle tekstille tyypillisiä piirteitä
• osaa analysoida ja verrata tieteellisiä ja yleistajuisia tekstejä tiettyjen kriteerien pohjalta ja esittää niitä koskevan yhteenvedon
• tietää, miten viestitään erikoisalaan liittyvästä aihepiiristä kiinnostusta herättävällä tavalla eri vastaanottajaryhmille sekä kirjallisesti että suullisesti
• ymmärtää tieteen ja populaaritieteen yhteiskunnallisen merkityksen
• osaa argumentoida asiantuntijaorganisaatiossa oman kieliasiantuntijaroolinsa merkityksestä

Suoritustavat

Luentoja ja keskusteluja erikoiskielten ja yleiskielen välisestä vuorovaikutuksesta, tieteen kielestä ja tiedeviestinnästä. Harjoituksia, joissa analysoidaan erikoisalojen tekstejä ja yleistajuistetaan niitä kirjallisesti ja suullisesti.

Sisältö

Kurssilla kehitetään kriittiseen tiedonhakuun ja -arviointiin perustuvaa ajattelua, perehdytään erikoisalaviestinnän, tiedeviestinnän ja popularisoinnin käsitteistöön sekä kehitetään työelämässä tarvittavia kirjallisia ja suullisia viestintätaitoja.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus ja muuta aineistoa opettajan ohjeen mukaan n. 150 s.

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
9789524957786 Strellman & Vaattovaara (2013). Tieteen yleistajuistaminen. (Opettajan ohjeen mukaan).
978-91-7473-027-2 Kjellberg (2010). Forskarbloggar: Vetenskaplig kommunikation och kunskapsproduktion i bloggosfären. [Saatavana: https://lucris.lub.lu.se/ws/files/5476715/1668824.pdf] (Opettajan ohjeen mukaan).

Arviointiperusteet

Aktiivinen läsnäolo (75 %), oppimistehtävät (100 %), projektityö (portfolio, 100%)

Esitietovaatimukset

Ruotsin kielen perus- ja aineopinnot.