TAIA121 Taiteentutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa nykytaidehistorian ja/tai taidekasvatuksen tutkimuksen yleiset metodiset näkökulmat ja tutkimussuuntaukset sekä
• osaa arvioida niiden sisältämien teorioiden käyttömahdollisuuksia, vahvuuksia ja puutteita.
Suoritustavat
Kontaktiopetus tai itsenäinen työskentely (tentti tai essee).
Sisältö
Taidehistorian ja taidekasvatuksen keskeiset teoriat ja tutkimusmenetelmät.
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus, kun suoritustapana on tentti tai e-tentti:
1. Annika Waenerberg & Satu Kähkönen (toim.), 2012. Taidetta tutkimaan. Näkökulmia ja menetelmiä. Jyväskylä: Kampus kustannus. LUETAAN KOKONAAN.
2. Hatt & Klonk LUETAAN KOKONAAN.
3. Elliot W. Eisner & Michael D. Day (Eds.), Handbook of Research and Policy in Art Education. NY - London: Routledge, 2011.
LUETAAN SEURAAVAT ARTIKKELIT:
II 8 Ralph A. Smith, Aesthetic Education: Questions and Issues, pp. 163-185.
II 9 H. Gene Blocker, Varieties of Multicultural Art Education: Some Policy Issues, pp. 187-199.
II 10 E. Louis Lankford and Kelly Scheffer, Museum Education and Controversial Art: Living on a Fault Line, pp. 201-223.
III 12 Anna M. Kindler, Researching Impossible? Models of Artistic Development Reconsidered, pp. 233-252.
III 14 Brent Wilson, Child Art after Modernism: Visual Culture and New Narratives, pp. 299-328.
VI 30 Arthur D. Efland, Emerging Visions of Art Education, pp. 691-700.
VI 36 Kerry Freedman and Patricia Stuhr, Curriculum Change for the 21st Century: Visual Culture in Art Education, pp. 815-828.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
978-951-9113-86-9 | Waenerberg, Annika, et al. (2012). Taidetta tutkimaan: Menetelmiä ja näkökulmia. Jyväskylä: Kampus Kustannus. |
0-7190-6959-9 | Hatt, Michael & Charlotte Klonk (2006). Art history: A critical introduction to its methods. Manchester : New York: Manchester University Press. |
9781410609939 | Eisner, E. W., & Day, M. D. (2004). Handbook of Research and Policy in Art Education. London ; New York: Routledge. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan kurssitoteutuman yhteydessä.