TAIA121 Taiteentutkimuksen näkökulmia ja menetelmiä (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa nykytaidehistorian ja/tai taidekasvatuksen tutkimuksen yleiset metodiset näkökulmat ja tutkimussuuntaukset sekä
• osaa arvioida niiden sisältämien teorioiden käyttömahdollisuuksia, vahvuuksia ja puutteita.

Suoritustavat

Kontaktiopetus tai itsenäinen työskentely (tentti tai essee).

Sisältö

Taidehistorian ja taidekasvatuksen keskeiset teoriat ja tutkimusmenetelmät.

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus, kun suoritustapana on tentti tai e-tentti:
1. Annika Waenerberg & Satu Kähkönen (toim.), 2012. Taidetta tutkimaan. Näkökulmia ja menetelmiä. Jyväskylä: Kampus kustannus. LUETAAN KOKONAAN.

2. Hatt & Klonk LUETAAN KOKONAAN.

3. Elliot W. Eisner & Michael D. Day (Eds.), Handbook of Research and Policy in Art Education. NY - London: Routledge, 2011.
LUETAAN SEURAAVAT ARTIKKELIT:
II 8 Ralph A. Smith, Aesthetic Education: Questions and Issues, pp. 163-185.
II 9 H. Gene Blocker, Varieties of Multicultural Art Education: Some Policy Issues, pp. 187-199.
II 10 E. Louis Lankford and Kelly Scheffer, Museum Education and Controversial Art: Living on a Fault Line, pp. 201-223.
III 12 Anna M. Kindler, Researching Impossible? Models of Artistic Development Reconsidered, pp. 233-252.
III 14 Brent Wilson, Child Art after Modernism: Visual Culture and New Narratives, pp. 299-328.
VI 30 Arthur D. Efland, Emerging Visions of Art Education, pp. 691-700.
VI 36 Kerry Freedman and Patricia Stuhr, Curriculum Change for the 21st Century: Visual Culture in Art Education, pp. 815-828.

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
978-951-9113-86-9 Waenerberg, Annika, et al. (2012). Taidetta tutkimaan: Menetelmiä ja näkökulmia. Jyväskylä: Kampus Kustannus.
0-7190-6959-9 Hatt, Michael & Charlotte Klonk (2006). Art history: A critical introduction to its methods. Manchester : New York: Manchester University Press.
9781410609939 Eisner, E. W., & Day, M. D. (2004). Handbook of Research and Policy in Art Education. London ; New York: Routledge.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja annettujen tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan kurssitoteutuman yhteydessä.