MKAA1048 Säveltämisen pedagogiikka (4 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee tapoja hyödyntää luovuutta ja luovaa ilmaisua musiikkikasvatuksessa
- osaa kriittisesti arvioida säveltämisen pedagogiikan työvälineitä, menetelmiä ja käytänteitä
- osaa suunnitella ja toteuttaa säveltämiseen ja luovaan tuottamiseen liittyviä opetus- ja oppimiskokonaisuuksia
- osaa käyttää erilaisia työvälineita (mm. musiikkiteknologiaa) musiikin luovassa tuottamisessa
Suoritustavat
Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely, työssäoppimisjakso, kirjallinen tehtävä. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Säveltämisen ja musiikin luovan tuottamisen pedagogisia menetelmiä sekä työkaluja. Työelämävalmiuksia kehittävä yhteistyö, dialogia lähiseudun kouluihin.
Oppimateriaalit
Barrett, J. R., & Webster, P. R. (2014). The musical experience: Rethinking music teaching and learning.
Bamberger (2013). Discovering the musical mind: A view of creativity as learning
Burnard (2012). Musical creativities in practice.
Freedman, B. (2013). Teaching music through composition: A curriculum using technology.
Huovinen (2015). Musiikillinen improvisaatio.
Ojala, J., Väkevä, L. (2013). Säveltäjäksi kasvattaminen: Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen.
Partti, H. & Ahola, A. (2016). Säveltäjyyden jäljillä – musiikintekijät tulevaisuuden koulussa
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
978-0-19-936304-9, 978-0-19-936303-2 | Barrett, J. R., & Webster, P. R. (2014). The musical experience: Rethinking music teaching and learning. |
9780191643859 | Bamberger (2013). Discovering the musical mind: A view of creativity as learning. Elektroninen aineisto. |
9780191628979 | Burnard (2012). Musical creativities in practice. Elektroninen aineisto. |
978-0-19-984061-8 | Freedman, B. (2013). Teaching music through composition: A curriculum using technology. |
9789512960729 | Huovinen (2015). Musiikillinen improvisaatio. |
9789521354250 | Ojala, J., Väkevä, L. (2013). Säveltäjäksi kasvattaminen: Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen. |
978-952-329-056-3 | Partti, H. & Ahola, A. (2016). Säveltäjyyden jäljillä – musiikintekijät tulevaisuuden koulussa |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen, raportin ja kirjallisen työn hyväksytty suorittaminen.
Arvosanakohtaiset arviointiperusteet
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa ja itsenäisen suoritustavan ohjeissa.