MKAA1048 Säveltämisen pedagogiikka (4 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee tapoja hyödyntää luovuutta ja luovaa ilmaisua musiikkikasvatuksessa
- osaa kriittisesti arvioida säveltämisen pedagogiikan työvälineitä, menetelmiä ja käytänteitä
- osaa suunnitella ja toteuttaa säveltämiseen ja luovaan tuottamiseen liittyviä opetus- ja oppimiskokonaisuuksia
- osaa käyttää erilaisia työvälineita (mm. musiikkiteknologiaa) musiikin luovassa tuottamisessa

Suoritustavat

Kontaktiopetus, ryhmätyöskentely, työssäoppimisjakso, kirjallinen tehtävä. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

Säveltämisen ja musiikin luovan tuottamisen pedagogisia menetelmiä sekä työkaluja. Työelämävalmiuksia kehittävä yhteistyö, dialogia lähiseudun kouluihin.

Oppimateriaalit

Barrett, J. R., & Webster, P. R. (2014). The musical experience: Rethinking music teaching and learning.
Bamberger (2013). Discovering the musical mind: A view of creativity as learning
Burnard (2012). Musical creativities in practice.
Freedman, B. (2013). Teaching music through composition: A curriculum using technology.
Huovinen (2015). Musiikillinen improvisaatio.
Ojala, J., Väkevä, L. (2013). Säveltäjäksi kasvattaminen: Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen.
Partti, H. & Ahola, A. (2016). Säveltäjyyden jäljillä – musiikintekijät tulevaisuuden koulussa

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
978-0-19-936304-9, 978-0-19-936303-2 Barrett, J. R., & Webster, P. R. (2014). The musical experience: Rethinking music teaching and learning.
9780191643859 Bamberger (2013). Discovering the musical mind: A view of creativity as learning. Elektroninen aineisto.
9780191628979 Burnard (2012). Musical creativities in practice. Elektroninen aineisto.
978-0-19-984061-8 Freedman, B. (2013). Teaching music through composition: A curriculum using technology.
9789512960729 Huovinen (2015). Musiikillinen improvisaatio.
9789521354250 Ojala, J., Väkevä, L. (2013). Säveltäjäksi kasvattaminen: Pedagogisia näkökulmia musiikin luovaan tekijyyteen.
978-952-329-056-3 Partti, H. & Ahola, A. (2016). Säveltäjyyden jäljillä – musiikintekijät tulevaisuuden koulussa

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen, raportin ja kirjallisen työn hyväksytty suorittaminen.

Arvosanakohtaiset arviointiperusteet

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa ja itsenäisen suoritustavan ohjeissa.