MKAP1011 Musiikintutkimuksen perusteet (3 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa oman alansa keskeistä tutkimustietoa
• määritellä tieteellisen tutkimuksen peruskäsitteistöä
• etsiä valitsemastaan aiheesta keskeistä lähdeaineistoa
• arvioida tieteellisen tutkimuksen kriteerein tutkimuksia aiheestaan
• raportoida valitsemastaan aiheesta suullisesti ja kirjallisesti tieteellisen lähdeaineiston pohjalta
Suoritustavat
Kontaktiopetus, lukupiiri, harjoitustehtävät, raportit. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.
Sisältö
Opintojaksossa tutustutaan tieteellisen toiminnan ja kirjoittamisen perusteisiin, tieteellisen ajattelun lähtökohtiin ja oman tutkimusalan traditioihin.
Lisätiedot
Ajoitus: ensimmäinen opintovuosi.
Oppimateriaalit
-Valli, R., & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 4. uud. ja täyd. p. Jyväskylä: PS-kustannus
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. 15. uud. painos.
-Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) (2009). Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen opetukseen ja tutkimuk-seen. Jyväskylä: FiSME ry. 1. painos. 2. painos julkaistaan verkkoversiona viimeistään syksyllä 2017.
-King, A., Himonides, E., & Ruthmann, A. (Eds.) 2017. The Routledge companion to music, technology, and education. New York: Routledge.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
978-952-451-648-88-8 | Valli, R., & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 4. uud. ja täyd. p. Jyväskylä: PS-kustannus |
978-951-31-4836-2 | Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. 15. uud. painos. |
978-952-67284-0-7 | Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: FiSME ry. |
9781315686431 | King, A., Himonides, E., & Ruthmann, A. (Eds.) 2017. The Routledge companion to music, technology, and education. New York: Routledge. Elektroninen aineisto. |
Arviointiperusteet
Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen ja lukupiirityöskentelyyn, hyväksytysti suoritettu raportointi ja tieteellisen kirjoittamisen näyttö.
Arvosanakohtaiset arviointiperusteet
Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.