MKAP1011 Musiikintutkimuksen perusteet (3 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa oman alansa keskeistä tutkimustietoa
• määritellä tieteellisen tutkimuksen peruskäsitteistöä
• etsiä valitsemastaan aiheesta keskeistä lähdeaineistoa
• arvioida tieteellisen tutkimuksen kriteerein tutkimuksia aiheestaan
• raportoida valitsemastaan aiheesta suullisesti ja kirjallisesti tieteellisen lähdeaineiston pohjalta

Suoritustavat

Kontaktiopetus, lukupiiri, harjoitustehtävät, raportit. Tarkka suoritustapa ilmoitetaan lukuvuosittain opetusohjelmassa.

Sisältö

Opintojaksossa tutustutaan tieteellisen toiminnan ja kirjoittamisen perusteisiin, tieteellisen ajattelun lähtökohtiin ja oman tutkimusalan traditioihin.

Lisätiedot

Ajoitus: ensimmäinen opintovuosi.

Oppimateriaalit

-Valli, R., & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 4. uud. ja täyd. p. Jyväskylä: PS-kustannus
-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2009). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. 15. uud. painos.
-Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) (2009). Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen opetukseen ja tutkimuk-seen. Jyväskylä: FiSME ry. 1. painos. 2. painos julkaistaan verkkoversiona viimeistään syksyllä 2017.
-King, A., Himonides, E., & Ruthmann, A. (Eds.) 2017. The Routledge companion to music, technology, and education. New York: Routledge.

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
978-952-451-648-88-8 Valli, R., & Aaltola, J. 2015. Ikkunoita tutkimusmetodeihin: 1, Metodin valinta ja aineistonkeruu : virikkeitä aloittelevalle tutkijalle. 4. uud. ja täyd. p. Jyväskylä: PS-kustannus
978-951-31-4836-2 Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi. 15. uud. painos.
978-952-67284-0-7 Louhivuori, J., Paananen, P. & Väkevä, L. (toim.) 2009. Musiikkikasvatus. Näkökulmia kasvatukseen opetukseen ja tutkimukseen. Jyväskylä: FiSME ry.
9781315686431 King, A., Himonides, E., & Ruthmann, A. (Eds.) 2017. The Routledge companion to music, technology, and education. New York: Routledge. Elektroninen aineisto.

Arviointiperusteet

Aktiivinen osallistuminen (vähintään 80 %) opetukseen ja lukupiirityöskentelyyn, hyväksytysti suoritettu raportointi ja tieteellisen kirjoittamisen näyttö.

Arvosanakohtaiset arviointiperusteet

Arvosanakohtaiset arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin alussa.