Tietotekniikan maisteriohjelma, koulutusteknologian opintosuunta
Kuvaus
Koulutusteknologian opintosuunnassa opiskeltaessa pääaineena on tietotekniikka. Lisäksi tutkintoon kuuluvat mm. opettajan pedagogiset opinnot sekä valinnaisia sivuaineopintoja. Koulutusteknologialta valmistuvat maisterit sijoittuvat tietotekniikan opettajiksi peruskoulun 7. – 9. luokille, lukioihin ja ammattiopistoihin sekä työkokemuksen myötä myös korkeakouluihin sekä yritysten ja muiden koulutusorganisaatioiden asiantuntija-, koulutus- ja suunnittelutehtäviin.
Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön yhteys, ja opintoihin sisältyy käytännön harjoittelua. Aiempaa kokemusta tietokoneista ei tarvitse olla, mutta toki siitä on hyötyä opintojen aikana. Tietotekniikan opetuksen asiantuntijana voi tehdä merkityksellistä, vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvaa ja vaikuttavaa työtä, joka on monipuolista ja haastaa joka päivä oppimaan uutta.
Opinnoissa tutustutaan erilaisiin teknologisiin välineisiin, joilla opetusta voidaan monipuolistaa ja kehittää, sovelletaan vaihtoehtoisia teknologiaa hyödyntäviä opetuskäytänteitä sekä tarkastellaan erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opiskelun, opetuksen ja koulutuksen näkökulmista. Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan tuoreimpaan tutkimukseen sekä antaa lähtökohtia koulutusteknologian alan tieteelliseen tutkimustoimintaan.
Tutkinto-ohjelman rakenne taulukkomuodossa:
https://www.jyu.fi/it/fi/ohjeita-opiskelijalle/tutkinto-ohjelmat/maisterin-tutkinnot/tietotekniikka_fm_koulutusteknologia.pdf
Osaamistavoitteet
Filosofian maisteriksi koulutusteknologiasta valmistuvalla opiskelijalla on vahva tietotekninen käytännön osaaminen. Maisteriksi valmistuva on tietotekniikan opetuksen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön ammattilainen. Hänellä on hyvät valmiudet työskennellä eri koulutusasteiden oppilaitoksissa ja liike-elämän koulutus- tai asiantuntijatehtävissä.
Koulutusteknologian maisteriksi valmistuva osaa tarkastella erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja koulutuksen sekä ohjauksen näkökulmista. Hän osaa luoda monipuolisia oppimista tukevia ratkaisuja sekä oppimateriaaleja erilaisilla tekniikoilla. Maisterin tutkinnon suorittaneella on erinomaiset valmiudet alaan liittyvien menetelmien ja teknologioiden kriittiseen arviointiin, soveltamiseen ja kehittämiseen.
Maisteriksi valmistuva osaa viestiä hyvin niin ammatillisissa kuin tieteellisissäkin tilanteissa. Hän osaa toimia projektiryhmän jäsenenä. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja oppimistaan.
Koulutusteknologian maisteri tuntee tieteenalan, osaa soveltaa tutkimusmenetelmiä sekä ymmärtää alan ja tieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet. Hän osaa hankkia tietoa ja arvioida sitä kriittisesti. Hänellä on valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin.
Tutkintorakenne
- ITKY4000 Yliopisto-opinnot ja niiden suunnittelu maisterikoulutettaville (2 op)
- KOGS403 Empiiriset tutkimusmenetelmät (5 op)
- TIES501 Pro gradu -seminaari (3 - 5 op)
- TIES502 Pro gradu -tutkielma (30 op)
- TIES503 Kypsyysnäyte (FM-tutkinto) (0 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 10 opintopistettä
- TIES4680 Koulutusteknologian projekti (10 op)
- TIES404 Projektin hallinnan tietotaidot (5 op)
- TIES563 Koulutusteknologian kehittämistyö (5 op)
- TIES405 Sovellusprojekti (10 - 15 op)
- TIES505 Tutkimusprojekti (10 - 15 op)
- TIES475 Syventävä peliprojekti (10 - 15 op)
Koulutusteknologian projektiopinnot (vähintään 10 op)
Lähtökohtaisesti kaikki suorittavat Koulutusteknologian projektin, mutta aikaisemman projektiosaamisen perusteella projektiopinnot voidaan korvata kahden muun opintojakson raportoinnilla. Korvaavuudesta sovitaan erikseen opintoneuvojan kanssa.
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan erillisten kriteerien mukaan
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Kasvatustieteen perusopinnot suoritettuaan opiskelija
-hahmottaa pedagogisia ilmiöitä erilaisista teoreettisista ja käytännöllisistä näkökulmista
-tunnistaa kokemuksiaan, käsityksiään, tunteitaan ja toimintatapojaan vuorovaikutuksessa
-osaa tarkastella asiantuntijuuden rakentumista kasvatusalalla
-osaa jäsentää kasvatusalan ilmiöitä tieteellisesti - Sisältö
- Oppiminen ja ohjaus
Kasvatus, yhteiskunta ja muutos
Osaaminen ja asiantuntijuus
Tieteellinen ajattelu ja tieto
Vuorovaikutus ja yhteistyö - KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
- KTKP020 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos (5 op)
- KTKP040 Tieteellinen tieto ja ajattelu (5 op)
- KTKP050 Vuorovaikutus ja yhteistyö (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan yksi
- KTKP030 Osaaminen ja asiantuntijuus (5 op)
- KTKP3009 Osaaminen ja asiantuntijuus: orientoiva ja opetusharjoittelu (AIKO) (5 op)
- KTKP3019 Osaaminen ja asiantuntijuus: opetusharjoittelu 1 (5 op)
- KTKP3029 Osaaminen ja asiantuntijuus: orientoiva harjoittelu (EP) (5 op)
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa pedagogista osaamistaan ja ymmärrystään ja asettaa itselleen
henkilökohtaisia oppimistavoitteita
- tunnistaa oppimiseen ja motivaatioon vaikuttavia oppijan ja oppimisympäristön keskeisiä piirteitä, riskejä ja tukemisen keinoja sekä yhteiskunnallisia
opetuksen ja kasvatuksen rakenteellisia ehtoja
- omaa valmiudet yksilön ja ryhmän kohtaamiseen, ryhmäprosessien arviointiin sekä kollegiaaliseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja ja opetuskokonaisuuksia
- osaa tehdä pienimuotoisen kasvatustieteellisen tutkimuksen ja raportoida sen - Esitietovaatimukset
- Kasvatustieteen perusopinnot.
- OPEA215 Vuorovaikutus ja yhteistyö 2 (5 op)
- OPEA415 Oppiminen ja ohjaaminen 2 (5 op)
- OPEA315 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos 2 (4 op)
- OPEA515 Osaaminen ja asiantuntijuus: Ohjattu perusharjoittelu (5 op)
- OPEA525 Osaaminen ja asiantuntijuus: Syventävä ohjattu harjoittelu (7 op)
- OPEA535 Osaaminen ja asiantuntijuus: Soveltava ohjattu harjoittelu (3 op)
- KTK0006 Opetushallinnon opinnot (ped) (1 op)
- OPEA615 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Tutkiva opettajuus 2 (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan erillisten kriteerien mukaan
- TIEP161 Opetusteknologia (3 op)
- TIEA261 Tietotekniikan rooli opetuksessa (2 op)
- TIEA361 Tietotekniikan opettajan työvälineitä (5 op)
- Sisällön valinnaisuus
- Valitaan erillisten kriteerien mukaan
- ITKA204 Tietokannat ja tiedonhallinnan perusteet (5 op)
- TIEP111 Ohjelmointi 2 (8 op)
- ITKP102 Ohjelmointi 1 (6 op)
- ITKP1011 Web-julkaiseminen (2 op)
- ITKP101 Tietokone ja tietoverkot työvälineenä (2 op)
- ITKP104 Tietoverkot (2 - 5 op)
Muut yhteiset opinnot (120 op)
FM-tutkinnon suorittaneella henkilöllä tulee olla suoritettuna opettajan pedagogiset opinnot (60 op). Lisäksi suositellaan toisen opetettavan aineen perus- ja aineopintoja (25 + 35 op).
Kasvatustieteen perusopinnot (25 op)
Valinnainen opintojakso, valitaan tutkinto-ohjelman mukaan (5 op)
KTKP030: Kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen tai Varhaiskasvatustieteen kandidaattiohjelmassa opiskelevat, vapaasti valittavana kokonaisuutena opiskelevat
KTKP3009: Aineenopettajaksi opiskelevat
KTKP3019: Luokanopettajan kandidaattiohjelmassa opiskelevat
KTKP3029: Erityispedagogiikan kandidaattiohjelmassa opiskelevat
Opettajan pedagogiset aineopinnot (35 op)
Esitietokurssit (0 - 10 op)
Lisäksi koulutusteknologian opintosuunnan pääaineen pakollisten opintojen suorittaminen edellyttää esitietoina seuraavia kursseja:
Täydentävät opinnot (0 - 50 op)
Mikäli aiempiin opintoihin ei sisälly alla olevien kurssien sisältöjä vastaavaa osaamista, osaaminen tulee täydentää puuttuvilta osin seuraavien opintojaksojen mukaisesti: