Tietotekniikan maisteriohjelma, koulutusteknologian opintosuunta

Tutkintonimike
Filosofian maisterin tutkinto (M.Sc.)
Tutkinto-ohjelma
Tietotekniikan maisteriohjelma
Tutkinnon taso
Maisterin tutkinto
Yksikkö
Informaatioteknologian tiedekunta
Opetussuunnitelman voimassaoloaika
01.08.2017-31.07.2020
Laajuus
120 opintopistettä
Kesto
2 vuotta
Pääasiallinen opetuskieli eli tutkintokieli
suomi

Kuvaus

Koulutusteknologian opintosuunnassa opiskeltaessa pääaineena on tietotekniikka. Lisäksi tutkintoon kuuluvat mm. opettajan pedagogiset opinnot sekä valinnaisia sivuaineopintoja. Koulutusteknologialta valmistuvat maisterit sijoittuvat tietotekniikan opettajiksi peruskoulun 7. – 9. luokille, lukioihin ja ammattiopistoihin sekä työkokemuksen myötä myös korkeakouluihin sekä yritysten ja muiden koulutusorganisaatioiden asiantuntija-, koulutus- ja suunnittelutehtäviin.

Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön yhteys, ja opintoihin sisältyy käytännön harjoittelua. Aiempaa kokemusta tietokoneista ei tarvitse olla, mutta toki siitä on hyötyä opintojen aikana. Tietotekniikan opetuksen asiantuntijana voi tehdä merkityksellistä, vahvasti tulevaisuuteen suuntautuvaa ja vaikuttavaa työtä, joka on monipuolista ja haastaa joka päivä oppimaan uutta.

Opinnoissa tutustutaan erilaisiin teknologisiin välineisiin, joilla opetusta voidaan monipuolistaa ja kehittää, sovelletaan vaihtoehtoisia teknologiaa hyödyntäviä opetuskäytänteitä sekä tarkastellaan erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opiskelun, opetuksen ja koulutuksen näkökulmista. Opintojen tavoitteena on perehdyttää opiskelija alan tuoreimpaan tutkimukseen sekä antaa lähtökohtia koulutusteknologian alan tieteelliseen tutkimustoimintaan.

Tutkinto-ohjelman rakenne taulukkomuodossa:
https://www.jyu.fi/it/fi/ohjeita-opiskelijalle/tutkinto-ohjelmat/maisterin-tutkinnot/tietotekniikka_fm_koulutusteknologia.pdf

Osaamistavoitteet

Filosofian maisteriksi koulutusteknologiasta valmistuvalla opiskelijalla on vahva tietotekninen käytännön osaaminen. Maisteriksi valmistuva on tietotekniikan opetuksen ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön ammattilainen. Hänellä on hyvät valmiudet työskennellä eri koulutusasteiden oppilaitoksissa ja liike-elämän koulutus- tai asiantuntijatehtävissä.

Koulutusteknologian maisteriksi valmistuva osaa tarkastella erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäviä oppimisympäristöjä oppimisen, opetuksen ja koulutuksen sekä ohjauksen näkökulmista. Hän osaa luoda monipuolisia oppimista tukevia ratkaisuja sekä oppimateriaaleja erilaisilla tekniikoilla. Maisterin tutkinnon suorittaneella on erinomaiset valmiudet alaan liittyvien menetelmien ja teknologioiden kriittiseen arviointiin, soveltamiseen ja kehittämiseen.

Maisteriksi valmistuva osaa viestiä hyvin niin ammatillisissa kuin tieteellisissäkin tilanteissa. Hän osaa toimia projektiryhmän jäsenenä. Hän osaa arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja oppimistaan.

Koulutusteknologian maisteri tuntee tieteenalan, osaa soveltaa tutkimusmenetelmiä sekä ymmärtää alan ja tieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet. Hän osaa hankkia tietoa ja arvioida sitä kriittisesti. Hänellä on valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin.


Tutkintorakenne

    Vapaasti valittavat opinnot (0 - 50 op)

    Suoritetaan muita opintoja siten, että tutkinnon laajuus 120 op tulee täyteen.

    Sisällön valinnaisuus
    Valitaan erillisten kriteerien mukaan