YTTP1120 Markkinoinnin perusteet (5 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi
Vastuuhenkilö(t)
Jussi Nyrhinen, markkinoinnin opetushenkilöstö

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•nimetä ja määritellä markkinoinnin ydinkäsitteistön
•määritellä markkinoinnin tehtävät, tavoitteet ja keskeiset osa-alueet
•selittää markkinointiajattelussa tapahtuneita muutoksia
•tunnistaa ja analysoida keskeisimmät markkinoinnin haasteet nykypäivän yhteiskunnassa
•selittää miten asiakasarvoa luodaan ja asiakassuhteita johdetaan

Suoritustavat

JSBE: Kontaktiopetuskurssi, syyslukukausi 1. jakso. Kontaktiopetuskurssin suoritustavat tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.

Avoin yliopisto: kontaktiopetuskurssi, verkkokurssi, kirjatentti tai kirjallinen tehtävä (tarjotaan vähintään joku näistä, suoritustavat tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa)

Sisältö

•Markkinoinnin ydinkäsitteistö, tehtäväkenttä ja markkinointiajattelun kehittyminen
•Asiakaskeskeisyys ja asiakasarvon luominen
•Markkinointiympäristö ja markkina-analyysi
•Asiakkaiden ostokäyttäytyminen
•Segmentointi, positiointi ja brändääminen
•Tuotekehitys
•Hinnoittelu
•Jakeluketjun hallinta
•Kansainvälinen markkinointi
•Markkinointiviestintä
•Digitaalinen markkinointi
•Eettisyys ja yhteiskuntavastuu markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Luennoitsijoiden ilmoittama muu materiaali

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
9781292146508 Gary Armstrong, Philip Kotler, Marc Oliver Opresnik, 2016, Marketing: An Introduction, Global Edition, 13/E (myös e-kirjana saatavilla)
9780170386180 Pride, W.M.; Ferrel, O.C., Lukas, B.; Schembri, S.; Niininen, O.; & Casidy, R. (2017). Marketing Principles, 3rd edition. Cengage Learning, Australia.

Arviointiperusteet

Opintojaksolla vaaditut hyväksytyt suoritukset. Arviointiperusteet tarkennetaan vuosittaisessa opetusohjelmassa.