LPES014 Koulu ja tanssi (2 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kehollisuuden merkityksen tanssinopetuksessa
- on laajentanut tanssikäsitystään
- osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia tanssitunteja eri ikäryhmille ja erilaisille oppilaille hyvinvoinnin näkökulman huomioiden
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia työtapoja ja musiikkia opetuksessa
- on madaltanut omaa kynnystä tanssin opettamiseen
Suoritustavat
Luento 2 tuntia
Harjoitukset 16 tuntia
Seminaari 2 tuntia
Itsenäinen työskentely
Kurssin alussa tehtävä oppimissuunnitelma
Omien opetusharjoitusten pitäminen ja toisten opiskelijoiden opetusharjoitustuntien havainnointia ja palautekeskusteluihin osallistuminen.
Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
Sisältö
Tanssin harjoitustunnit.
Tanssituntien pitäminen yhdessä parin kanssa koulussa.
Muiden opiskelijoiden pitämien tanssituntien havainnoiminen koulussa.
Tanssikasvatuksen ilmiöiden ja pedagogisten näkökulmien sekä kurssin aikana esille tulleiden konkreettisten tanssinopetustilanteiden pohtiminen.
Lisätiedot
Ajoitus: 4. vuosi syys- ja kevätlukukausi
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, demoilla jaettavat materiaalit ja verkko-oppimisympäristön materiaalit.
Anttila, E. 2013. Koko koulu tanssii! Kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä. Acta Scenica 37. Helsinki: Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. (215 s.)
Nieminen, P. 2008. Hidas - nopee - nopee..- paritanssin opetuksen ABC. Helsinki: Kultanuotti. (109 s.)
Rouhiainen, L. 2006. Mitä somatiikka on? Huomioita somaattisen liikkeen historiasta ja luonteesta. Teoksessa: P. Houni, J. Laakkonen, H. Reitala & L. Rouhiainen (toim.) Liikkeitä näyttämöllä. Helsinki: The Finnish Theatre Research Society, 10–34. (24 s.)
Siljamäki, M. 2015. Tanssi avaa polkuja oman itsen ja eri kulttuurien ymmärtämiseen. Liikunta & Tiede 51 (1), 16–19. (4 s.)
Siljamäki M., Kalaja, M., Perttula, J. & Kokkonen, M. 2016. Lähtökohtana holistinen kehollisuus: koululiikunnan uudet tuulet. Liikunta & Tiede 53 (1), 40–46. (7 s.)
Speth, M. 2006. Dance Spetters II: motive for motion. Translation C. Bindels & J. Bell. Maastricht: Speth. (157 s.)
Arviointiperusteet
Arviointi 0–5 (arvioinnin kriteereinä ovat aktiivisuus yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyssä 1/3, opetusharjoitustuntien valmistelun huolellisuus ja aktiivisuus palautekeskusteluissa 1/3 ja loppuraportin analyyttisyys 1/3).
Esitietovaatimukset
LPEA003 Liikuntadidaktiikan jatkokurssi 1 rytmi- ja ilmaisuliikunnan osalta