FTEM1001 Kuntoutuksen monitieteinen tietoperusta ja lähtökohdat (5 op)

Arvosteluasteikko
Hyväksytty-hylätty
Opetuskieli/-kielet
suomi
Vastuuhenkilö(t)
Tuulikki Sjögren

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata monitieteisen kuntoutuksen keskeiset käsitteet, paradigmat, teoriat ja arvot
- osaa analysoida ja arvioida kuntoutuksen keskeisiä toimintaohjelmia ja strategioita sekä tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia asiakaslähtöisen kuntoutuksen kehittämiseksi
- osaa selittää monitieteisten ja moninäkökulmaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien merkityksen kuntoutuksen kehittämisessä

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät

Sisältö

Kuntouksen keskeiset käsitteet, viitekehykset, teoriat ja paradigmat
Kuntoutuksen arvot ja ihmiskäsitys
Kuntoutuksen kansalliset ja kansainväliset ajankohtaiset ohjelmat
Moniammatillinen kuntoutus ja kuntoutustutkimus
Kuntoutuksen tutkimuksen tieteenalat ja tutkimussuuntaukset
Kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämismenetelmät

Oppimateriaalit

Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2013:43.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3457-3

Kuntoutuksen tutkimuksen kehittämisohjelma 2003. Kuntoutusasiain neuvottelukunta. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2003:19
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74455/Kuntoutuksen_tutkimuksen_kehittamisohjelma_fi.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Piirainen, A ja Sjögren, T. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntouksen osaaminen. 2016. Jyväskylän yliopisto, Terveyden edistämisen tutkimuskeskus, Julkaisuja 6/2016.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/55160/978-951-39-6760-4.pdf?sequence=1

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa

Arviointiperusteet

Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät.

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinto tai kandidaatin tutkinto terveys-, sosiaali- tai liikunta-alalta