FTEM1001 Kuntoutuksen monitieteinen tietoperusta ja lähtökohdat (5 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata monitieteisen kuntoutuksen keskeiset käsitteet, paradigmat, teoriat ja arvot
- osaa analysoida ja arvioida kuntoutuksen keskeisiä toimintaohjelmia ja strategioita sekä tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia asiakaslähtöisen kuntoutuksen kehittämiseksi
- osaa selittää monitieteisten ja moninäkökulmaisten tutkimus- ja kehittämismenetelmien merkityksen kuntoutuksen kehittämisessä
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät
Sisältö
Kuntouksen keskeiset käsitteet, viitekehykset, teoriat ja paradigmat
Kuntoutuksen arvot ja ihmiskäsitys
Kuntoutuksen kansalliset ja kansainväliset ajankohtaiset ohjelmat
Moniammatillinen kuntoutus ja kuntoutustutkimus
Kuntoutuksen tutkimuksen tieteenalat ja tutkimussuuntaukset
Kuntoutuksen tutkimus- ja kehittämismenetelmät
Oppimateriaalit
Järvikoski, A. 2013. Monimuotoinen kuntoutus ja sen käsitteet. Sosiaali- ja terveysministeriö 2013:43.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3457-3
Kuntoutuksen tutkimuksen kehittämisohjelma 2003. Kuntoutusasiain neuvottelukunta. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2003:19
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74455/Kuntoutuksen_tutkimuksen_kehittamisohjelma_fi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Piirainen, A ja Sjögren, T. Laaja-alainen ja monikerroksinen kuntouksen osaaminen. 2016. Jyväskylän yliopisto, Terveyden edistämisen tutkimuskeskus, Julkaisuja 6/2016.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/55160/978-951-39-6760-4.pdf?sequence=1
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa
Arviointiperusteet
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät.
Esitietovaatimukset
AMK-tutkinto tai kandidaatin tutkinto terveys-, sosiaali- tai liikunta-alalta