LPEP301 Liikuntataitojen oppiminen ja taitovalmennus (4 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson lopussa opiskelijan odotetaan
· kuvailla peruskäsitteet ja teoriat liikuntataitojen oppimisprosessista
· kuvata taitojen oppimiseen liittyviä psykologisia, fyysisiä ja sosiaalisia taustailmiöitä
· osaavan muodostaa liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä sekä ohjata taitojen oppimista
· hallitsevan liikuntataitojen ohjelmoinnin osaksi harjoitusohjelmaa
· osaavan analysoida liikuntataitoja
· osaavan etsiä, tulkita, raportoida ja esittää taitojen oppimisen tutkimuksia
Suoritustavat
Luennot 12 tuntia, demonstraatiot 20 tuntia, itsenäinen ja ryhmätyöskentely.
Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja demoihin. Kirjallisuuden tenttiminen yhdessä luento- ja demomateriaalin kanssa.
Sisältö
Perehtyminen taitojen oppimisen ja valmentamisen käsitteisiin,teorioihin ja ilmiöihin
Taitovalmennuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin harjoitteleminen
Taitoharjoitteluympäristöjen rakentamisen harjoittelu ja erilaisten taitoharjoittelumenetelmien kokeileminen
Liikuntataitojen analysointimenetelmien kokeileminen Taitojen oppimisen/valmentamisen tieteelliseen artikkeliin perehtyminen ja sen referointi
Oppimateriaalit
Davids ym. (2008) Dynamics of Skill Acquisition. A Constraints-Led Approach. Human Kinetics. Champaign, IL, USA. (220 s.)
Magill 2010. Motor Learning and Control: Concepts and Applications.McGraw-Hill (480 s).
Schmidt & Wrisberg (2014) Motor Learning and Performance (3rd edition). Human Kinetics, Champaign, IL, USA. (400 s.)
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
978-952-451-485-9 | Jaakkola T. (2010) Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Jyväskylä: PS-kustannus (206 s.). |
Arviointiperusteet
0 - 5 (40% aktiivisesta osallistumisesta, 30% luennot ja demot, 30% kirjallisuus).
Esitietovaatimukset
LPEP300 Liikuntapedagogiikka ja didaktiikka