LPET1006 Tasapainoa tanssista (8-12 op)

Arvosteluasteikko
Hyväksytty-hylätty
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää tanssia monipuolisesti osana taidekasvatusta, yhteisöllistä kasvatusta sekä kulttuuri- ja liikuntakasvatusta
- osaa opiskellun tanssimuodon tai sisältöjen keskeiset piirteet, perustiedot ja –taidot

Suoritustavat

kontaktiopetus 12 tuntia
-itsenäinen työskentely, joka sisältää annettujen tehtävien suorittamisen, kuten pedagogiset havainnointi- ja opetuskokeilut tai kirjallisuuteen pohjautuvat tehtävät

Sisältö

Opintojakson sisältö vaihtelee lukukausittain. Sisältöinä voivat olla esimerkiksi afro, baletti, bodypercussio, nykytanssi, improvisaatio, jazztanssi, katutanssit, latinotanssit, paritanssit, showtanssi tai tanssillinen voimistelu. Sisältönä voi olla myös tanssiin läheisesti liittyvät, keho-mieli -yhteyttä kehittävät kehonhuoltomenetelmät.

Oppimateriaalit

Anttila, E. 2009. Mitä tanssija tietää? Kehollinen tieto ajattelun ja oppimisen perustana. Aikuiskasvatus 29 (2), 84–92. (8 s.)

Klemola, T. 2013. Mindfulness. Tietoisuuden harjoittamisen taito. Jyväskylä: Docendo. (220 s.)

Kokkonen, M. 2014. Dance. Teoksessa B. Heys (toim.) Arts and emotions - Nurturing our Creative Potential. Botín Foundation Report, 119–137. (19 s.)

Nieminen, P. 2008. Hidas - nopee - nopee - paritanssin opetuksen ABC. Helsinki: Kultanuotti. (109 s.)

Nurmi, A-M. 2012. Kaduilta liikuntasaliin. Toimintatutkimus
hiphop-tanssista osana lukion liikuntakasvatusta. Jyväskylän yliopisto. Studies in Sport, Physical Education and Health 184. (85 s.)

Siljamäki, M. 2015. Tanssi avaa polkuja oman itsen ja eri kulttuurien ymmärtämiseen. Liikunta & Tiede 51 (1), 16–19. (4 s.)

Arviointiperusteet

Kurssiin kuuluvien tehtävien hyväksytty suorittaminen.