TERV110 Terveystiedon didaktiikan syventäminen (6 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• rakentaa mielekkäitä oppimistavoitteita eri kouluasteille
• soveltaa tutkivaa oppimista terveystiedon opetuksessa sekä valita perustellen oppimistilanteiden kannalta sopivia opetusmenetelmiä
• valita perustellen menetelmiä oppimistavoitteiden saavuttamisen arviointiin
• jäsentää opetusta ja oppisisältöjä eri viitekehysten avulla
• arvioida kriittisesti terveystiedon opetuksen nykytilaa ja tehdä perusteltuja kehittämisehdotuksia tämän pohjalta
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen (28 tuntia)
Kirjalliset tehtävät
Avoin yliopisto: aktiivinen osallistuminen opetukseen (14 h) ja seminaareihin (6 h) ja oppimistehtävä tai verkko-opiskelu ja verkkoseminaari ja oppimistehtävä
Sisältö
Oppimistavoitteiden asettaminen
Tutkiva oppiminen ja opetusmenetelmät
Oppimisen arviointi
Terveysosaaminen
Ajattelun kehittäminen
Opetusta jäsentävät viitekehykset
Opetussuunnitelmat
Lisätiedot
Syyslukukausi
Oppimateriaalit
Katso päivitetty kirjallisuus Korpista
Hakkarainen, K., Bollström-Huttunen, M., Pyysalo, R. & Lonka, K. 2005. Tutkiva oppiminen käytännössä. Matkaopas opettajille. Helsinki: WSOY. (290 s.)
Hakkarainen, K., Lonka, K. & Lipponen, L. 2004. Tutkiva oppiminen. Järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjinä. 6. painos. Helsinki: WSOY. (416 s.)
Halinen, I., Hotulainen, R., Kauppinen, E., Nilivaara, P., Raami, A. & Vainikainen, M-P. 2016. Ajattelun taidot ja oppiminen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (352 s.) XX
Jeronen, E., Välimaa, R., Tyrväinen, H. & Maijala, H. (toim.) 2009. Terveystietoa oppimaan ja opettamaan. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (206 s.) JYX: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6959-2
Kannas, L., Peltonen, H. & Aira, T. (toim.) 2009 . Kokemuksia ja näkemyksiä terveystiedon opetuksesta yläkoulussa. Terveystiedon kehittämistutkimus osa I. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, Opetushallitus. (166 s.)
Kannas L., Peltonen H. & Aira T (toim.) 2009. Elämää vai ylioppilastutkintoa varten. Lukion opettajien käsityksiä ja kokemuksia terveystiedon opetuksesta. Terveystiedon kehittämistutkimus osa II. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, Opetushallitus. (85 s.)
Kannas, L. & Tyrväinen, H. (toim.) 2005. Virikkeitä terveystiedon opetukseen. Terveyden edistämisen tutkimuskeskuksen julkaisuja 3. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. (240 s)
Lonka, K. 2015. Oivaltava oppiminen, Helsinki: Otava (263 s.) XX
Luostarinen, A., Peltomaa, I-M. 2016. Reseptit opsin käyttöön: opettajan opas työssä onnistumiseen. Jyväskylä: PS-Kustannus. (243 s.) XX
Paakkari, L. & Paakkari, O. 2012. Health literacy as a learning outcome in schools. Health Education 112 (2), 133―152. (20 s.)
Summanen, A-M. 2014. Terveystiedon oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2013. Koulutuksen seurantaraportit 2014:1. Helsinki: Opetushallitus. (158 s.)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. 2014. Helsinki: Opetushallitus. (473 s.) (http://oph.fi/download/163777_perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf )
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015. 2015. Helsinki: Opetushallitus. (278 s.)
(http://oph.fi/download/172124_lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2015.pdf )
Ammatillisten perustutkintojen perusteet. Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen. Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto. Opetushallitus. (https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/esitys/1724172/ops/tutkinnonosat/1724491#osaalue1807514 )
Arviointiperusteet
Oppimispäiväkirja 60 %, ydinainesanalyysi 40 %
Avoin yliopisto: seminaarien tai verkko-osuuden hyväksytty suorittaminen, Oppimistehtävä 100 %