TERV301 Terveyden edistämisen ja terveyskäyttäytymisen malleja ja teorioita (6 op)

Arvosteluasteikko
0-5
Opetuskieli/-kielet
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvailla ja selittää keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja soveltaa niitä kouluympäristöön
• osaa tarkastella hyvinvointia käsitteenä ja perustella koulun terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen keskeisiä toimintaperiaatteita
• osaa kuvailla ja vertailla keskenään terveyskäyttäytymistä selittäviä malleja ja kriittisesti pohtia terveyskäyttäytymisen moninaisuutta

Suoritustavat

Kirjallisuuden tenttiminen TAI oppimistehtävän tekeminen

Sisältö

1) Terveyden edistämisen malleja ja teorioita
2) Terveyttä ja turvallisuutta edistävä koulu
3) Terveyskäyttäytymistä selittäviä malleja

Oppimateriaalit

Oppimistehtävään kirjallisuus tentaattorilta.

Kirjallisuus

ISBN-numero Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija
Teema 1: Naidoo, J. & Wills, J. 2009. Foundations for health promotion 3. painos. Edinburgh: Baillière Tindall / Elsevier. (314 s)
Teema 2: Watson, D., Emery, C. & Bayliss, P. 2012. Children's social and emotional wellbeing in schools: a critical perspective. Policy Press. (e-kirja) (288 s)
Teema 3: Conner, M. & Norman, P. (toim.) 2005. Predicting health behaviour. 2. painos. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja) (402 s.)

Arviointiperusteet

100 % (kirjatentti tai oppimistehtävä): teema 1: 1/3; teema 2: 1/3; teema 3: 1/3