TERV301 Terveyden edistämisen ja terveyskäyttäytymisen malleja ja teorioita (6 op)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa kuvailla ja selittää keskeisiä terveyden edistämisen malleja ja soveltaa niitä kouluympäristöön
• osaa tarkastella hyvinvointia käsitteenä ja perustella koulun terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen keskeisiä toimintaperiaatteita
• osaa kuvailla ja vertailla keskenään terveyskäyttäytymistä selittäviä malleja ja kriittisesti pohtia terveyskäyttäytymisen moninaisuutta
Suoritustavat
Kirjallisuuden tenttiminen TAI oppimistehtävän tekeminen
Sisältö
1) Terveyden edistämisen malleja ja teorioita
2) Terveyttä ja turvallisuutta edistävä koulu
3) Terveyskäyttäytymistä selittäviä malleja
Oppimateriaalit
Oppimistehtävään kirjallisuus tentaattorilta.
Kirjallisuus
ISBN-numero | Tekijä, julkaisuvuosi, teoksen nimi, julkaisija |
---|---|
Teema 1: Naidoo, J. & Wills, J. 2009. Foundations for health promotion 3. painos. Edinburgh: Baillière Tindall / Elsevier. (314 s) | |
Teema 2: Watson, D., Emery, C. & Bayliss, P. 2012. Children's social and emotional wellbeing in schools: a critical perspective. Policy Press. (e-kirja) (288 s) | |
Teema 3: Conner, M. & Norman, P. (toim.) 2005. Predicting health behaviour. 2. painos. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja) (402 s.) |
Arviointiperusteet
100 % (kirjatentti tai oppimistehtävä): teema 1: 1/3; teema 2: 1/3; teema 3: 1/3