Kemian maisteriohjelma, aineenopettajan opintosuunta
Kuvaus
Kemian opettajankoulutuksesta valmistuu kemian opettajia lukioihin, peruskouluihin sekä muihin oppilaitoksiin. Filosofian maisterin tutkintoon vaaditaan edeltävinä opintoina luonnontieteiden kandidaatin (LuK) tutkinto tai tutkintoa vastaavat opinnot.
Kemian opettajien pääaine on kemia. Sivuaineina opiskellaan kasvatustieteiden pedagogisia opintoja sekä toisen opetettavan aineen opintoja. Toiseksi opettavaksi aineeksi suositellaan matematiikkaa tai fysiikkaa.
Opettajankoulutukseen räätälöidyissä opinnoissa painotetaan laaja-alaista aineenhallintaa, tutkivan opettajuuden kehittymistä, motivoitumista kemian opettajuuteen sekä yhteistoiminnallista kemian ja kemian opetuksen osaamisen kehittämistä. Opinnoissa sovelletaan laaja-alaisesti tieto- ja viestintätekniikkaa, molekyylimallinnusta ja erityisesti laboratoriotyöskentelyä kemian osaamisen ja opettajuuden kehittymisessä.
Opintoihin liittyvä tutkimus keskittyy kemian opettamisen analysointiin ja kehittämiseen kaikilla koulu- ja koulutusasteilla, sekä pedagogisen aineenhallinnan kehittämiseen.
Osaamistavoitteet
Yleisten maisterin osaamistavoitteiden lisäksi kemian opettajankoulutuksen tavoitteena on kouluttaa kemian opettajia, jotka:
• omaavat hyvän pedagogisen aineenhallinnan
• osaavat soveltaa tietojaan ja taitojaan työssään
• ovat kemian opetuksen, opiskelun ja oppimisen asiantuntijoita
• osaavat tutkia ja selvittää kemian oppimista ja ymmärtämistä työssään
• ymmärtävät monipuolisen kokeellisen työskentelyn merkityksen kemian oppimisessa
• osaavat käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa sekä mittausautomaatiota opetustyössään
• tiedostavat opettajan työn merkityksen lasten ja nuorten kehittymisessä
• kokevat täydennyskoulutuksen tärkeäksi osaksi työssä kehittymistä
Kemian laitoksen filosofian maisterin yleiset osaamistavoitteet löytyvät opinto-oppaasta verkkosivuilta.
Tutkintorakenne
- Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 60 opintopistettä
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Suoritettuaan kemian opettajankoulutuksen maisteriopinnot opiskelijat
• omaavat hyvän pedagogisen aineenhallinnan
• osaavat soveltaa tietojaan ja taitojaan työssään
• ovat kemian opetuksen, opiskelun ja oppimisen asiantuntijoita
• osaavat tutkia ja selvittää kemian oppimista ja ymmärtämistä työssään
• ymmärtävät monipuolisen kokeellisen työskentelyn merkityksen kemian oppimisessa
• osaavat käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa sekä mittausautomaatiota opetustyössään
• tiedostavat opettajan työn merkityksen lasten ja nuorten kehittymisessä
• kokevat täydennyskoulutuksen tärkeäksi osaksi työssä kehittymistä - Sisällön valinnaisuus
- Vähintään 10 opintopistettä
- KEMS704 Laboratoriotyöt kemian opetuksessa (5 op)
- KEMS705 Mikrokemian työt kemian opetuksessa (5 op)
- KEMS709 Kemian mallit ja visualisointi (5 op)
- KEMS710 Kokeellisen kemian kenttäkurssi (5 op)
- KEMS713 Oppilasvierailun suunnittelu ja toteutus (1 op)
- KEMS715 Kemian opettaminen (5 op)
- KEMS716 Kokeellinen keittiökemia (5 op)
- KEMS717 Tutkimuksellinen kemian oppiminen ja opetus (5 op)
- KEMS707 Kemian opettajankoulutuksen kansainvälinen kurssi (2 op)
- KEMS714 Kemian opettajankoulutuksen kansainvälinen kurssi, osa 2 (3 op)
Kemian syventävät opinnot aineenopettajaopiskelijoille (vähintään 60 op)
Muita syventäviä kemian opettajakursseja (vähintään 10 op)
Pakollisten kurssien lisäksi tehdään vähintään 10 op kemian opettamiseen liittyviä syventäviä kursseja.
Syventävien opintojen kursseista keskustellaan kemian opettajankoulutuksen vastuuhenkilöiden kanssa.
- Arvosteluasteikko
-
- 0-5
- Osaamistavoitteet
- Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa pedagogista osaamistaan ja ymmärrystään ja asettaa itselleen
henkilökohtaisia oppimistavoitteita
- tunnistaa oppimiseen ja motivaatioon vaikuttavia oppijan ja oppimisympäristön keskeisiä piirteitä, riskejä ja tukemisen keinoja sekä yhteiskunnallisia
opetuksen ja kasvatuksen rakenteellisia ehtoja
- omaa valmiudet yksilön ja ryhmän kohtaamiseen, ryhmäprosessien arviointiin sekä kollegiaaliseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja ja opetuskokonaisuuksia
- osaa tehdä pienimuotoisen kasvatustieteellisen tutkimuksen ja raportoida sen - Esitietovaatimukset
- Kasvatustieteen perusopinnot.
- OPEA215 Vuorovaikutus ja yhteistyö 2 (5 op)
- OPEA415 Oppiminen ja ohjaaminen 2 (5 op)
- OPEA315 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos 2 (4 op)
- OPEA515 Osaaminen ja asiantuntijuus: Ohjattu perusharjoittelu (5 op)
- OPEA525 Osaaminen ja asiantuntijuus: Syventävä ohjattu harjoittelu (7 op)
- OPEA535 Osaaminen ja asiantuntijuus: Soveltava ohjattu harjoittelu (3 op)
- KTK0006 Opetushallinnon opinnot (ped) (1 op)
- OPEA615 Tieteellisen tiedon rakentuminen: Tutkiva opettajuus 2 (5 op)
Opettajan pedagogiset aineopinnot (35 op)
Vapaasti valittavat opinnot
Valinnaisia opintoja niin paljon, että filosofian maisterin tutkinnon kokonaislaajuus on vähintään 120 op.
Tutkintoon on sisällytettävä toisen opetettavan aineen opintoja siten, että kandidaatin ja maisterin tutkinnot yhteensä sisältävät aineenopettajan pätevyyteen vaadittavan aineopintokokonaisuuden. Valinnaisiksi opinnoiksi käy myös kansainvälisen liikkuvuusjakson aikana suoritettuja opintoja.