Korkeakoulutus pedagogisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä
Korkeakoulutuksen tutkimus keskittyy laajasti korkeakoulutukseen yhteiskunnallisena instituutiona, organisaatioiden ja ammattien muodostamana kokonaisuutena, sekä koulutukseen, opetukseen ja opiskeluun liittyviin kysymyksiin. Yhteiskunnallisen korkeakoulututkimuksen alueella tarkastellaan monenlaisia kansallisia, kansainvälisiä ja ylikansallisia korkeakoulutuksen teemoja kuten akateemisia uria, korkeakoulujen toimintaa organisaatioina ja politiikkareformien vaikutuksia korkeakoulutukseen.
Korkeakoulupedagogisessa tutkimuksessa tarkastellaan opetusta, opiskelua ja oppimista yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. Tutkimus kohdistuu esimerkiksi korkeakouluopettajien työhön, opettajankoulutukseen ja opetussuunnitelmatyöhön sekä opiskelijoiden toimijuuden, viisauden edellytysten ja työelämätaitojen kehittämiseen.
